Curs 2022-23
Descarregar PdfLliurament de premis
Curs 2022 - 2023
Un total d’onze nenes i noies, de primària i de secundària de nou centres educatius de les comarques de Lleida i de l’Anoia, es van endur el passat 3 de febrer els premis del IX Concurs de relats breus: “Me’n contes un de ciència?”, que organitza l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat de Lleida en el marc de les activitats de la 27a Setmana de la Ciència.
L’entrega de premis es va realitzar a les 10:00h en format virtual.
Des de l'ICE sentim la necessitat de fer manifesta la importància de l’ús de l’expressió escrita en totes les àrees del currículum i especialment en l’àmbit científic així com la visibilització de les dones en el camp de la ciència. La referent d’aquesta edició ha estat la Luisa F. Cabeza Fabra (Enginyera industrial, creadora del grup de recerca en Energia i Intel·ligència artificial (GREiA), que avui té gran prestigi internacional en el camp de l’emmagatzematge d’energia tèrmica i eficiència energètica i també és professora de l’Escola Politècnica Superior de la UdL).
En la present edició, hi van participar 17 centres educatius (escoles i instituts) i van optar als premis 77 relats, dels quals 38 eren en català, 22 en castellà i 17 en aranès.
Tots els relats van tractar al voltant de les temàtiques proposades: La innovació i el coneixement local com a motor de creixement, l’Any Internacional de les Ciències Bàsiques per al desenvolupament sostenible, el centenari del naixement del primatòleg, Jordi Sabater Pi, i els cent anys del naixement de la microbiòloga nord-americana, Esther Lederberg.
El jurat ha estat integrat per: Luisa F. Cabeza Fabra (Enginyera industrial, creadora del grup de recerca en Energia i Intel·ligència artificial (GREiA) i professora de l’Escola Politècnica Superior de la UdL) Jordi Suïls (professor de Filologia catalana UdL), Eduard Roure (professor de llengua i literatura catalana de secundària), Neus Vila (professora de Filologia castellana UdL), Daniel Villalba (professor de Ciència animal UdL) i Meritxell Morera (mestra de primària).
Relació de premis i relats:
- 1r premi català primària: CLÀUDIA VILADRICH CIRÉS (Col·legi Episcopal de Lleida) per QUANTA RAÓ TENIA L'ÀVIA.
- 2n premi català primària: ÀNEU HERRERA ROSINACH (Escola Manuel Ortiz i Castelló de Juneda) per AAAHHH! QUÈ TOT EM MIRA!
- 1r premi català secundària: AINA SOLER COLL (Institut Terres de Ponent de Mollerussa) per UNA (DE LES TANTES) LLUITES PEL RECONEIXEMENT.
- 2n premi català secundària: MARÍA CARDENAS CORTÉS (FEDAC Lleida) per COM BATEGA EL TEU COR?
- 1r premi castellà primària: JADE RINCÓN MORA (Escòla Estudi Alejandro Casona de Les) per EL MOLINO DE VIENTO.
- 2n premi castellà primària: PREMI DESERT.
- 1r premi castellà secundària: ANNA PONS RODRÍGUEZ (Institut Manuel de Pedrolo de Tàrrega) per DIARIO DE UNA GUERRA.
- 2n premi castellà secundària: LEYRE ACOSTA MORALES (Institut Vallbona d'Anoia) per TODO POR ARROW.
- 1r premi occità primària: MARA CARRERA SÁNCHEZ (Escòla Estudi Alejandro Casona de Les) per UN PÒBLE SOLAR.
- 2n premi occità primària: CHLOÉ RAMA BOUDET (Escòla Garona de Vielha) per ETH DIARI ECOLOGIC DE LUISA.
- 1r premi occità secundària: ESTHER GROSSO MOUZO (INS Aran) per UA VIDA MIELHOR.
- 2n premi occità secundària: MARIA LORENTE CRUZADO (INS Aran) per ESTIMAT DIARI.
A les persones guanyadores del primer premi se’ls ha lliurat un val de regal per a bescanviar per material de la botiga de la UdL amb un valor de 100 euros i, a les guanyadores del segon premi, per valor de 50 euros.
Amb la col·laboració de:
Vídeo de l'acte del lliurament de premis
Concurs de relats curts
A l'Institut de Ciències de l'Educació ja estem preparats per celebrar amb vosaltres la 27a Setmana de la Ciència.
És per això que us presentem el IX Concurs de relats curts: "Me'n contes un de ciència?"
Com sabeu, aquest és un concurs literari que té com a objectiu fer palesa la importància de l’ús de l'expressió escrita en totes les àrees del currículum. Us hi podeu presentar amb relats escrits en català, castellà i aranès.
Per a cada llengua hem dissenyat dues modalitats de participació, una per primària i una per secundària i hem establert premis per als alumnes i les seues escoles o instituts.
Estem impacients per llegir els vostres contes!
Teniu temps fins al 12 de desembre per presentar-vos.
Us atreviu?
CONSULTEU LES BASES DEL CONCURS
FORMULARI DE PRESENTACIÓ DE RELATS
![]() |
En el marc de la Setmana de la Ciència s’organitzaran tot un munt d’activitats de disseminació de la ciència arreu del nostre territori. Jornades de portes obertes, activitats virtuals, exposicions, tallers científics..., una gran oferta científica diferents formats a l’abast de tothom! La Setmana de la Ciència s’adreça a tots els públics i té com a objectius fonamentals apropar la ciència i la tecnologia a la ciutadania i fomentar les vocacions científiques entre els més joves. Per a l’edició d’enguany proposem com a fil conductor la innovació i el coneixement local com a motor de creixement, posant en valor els actius en innovació i ciència que hi ha arreu del país. En paral·lel, l’SC fomentarà la participació activa de la ciutadania en les diferents etapes del procés de recerca científica. Altres temes de rellevància que s’emmarquen dins l’SC22 són: - Commemoració de l’Any Internacional de les Ciències Bàsiques per al Desenvolupament Sostenible. - 100 anys del naixement del primatòleg, Jordi Sabater i Pi. - 100 anys del naixement de la microbiòloga nord-americana, Esther Lederberg. La Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) que compta amb el suport de nombroses institucions i entitats en l’àmbit de la recerca i de la disseminació de la ciència i la tecnologia. |
Pots descarregar-te el cartell clicant aquí: Descàrrega
Tallers i activitats
|
Propostes 1-10, adreçades a alumnes d'ESO, BTX i FP
1.-Què necessiten les persones adolescents?
2.-Esferificacions: Com fer fideus o caviar de sucs de fruita o iogurt?
4.-Coneix l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB).
5.-Vols conèixer les reaccions químiques?
6.-El món de la recerca en l'àmbit energètic
7.-Descripció del funcionament i aplicacions de les impressores 3D
8.-Sistema de control electrònic d'un motor de corrent continu
13.- Cohesió d'equips de Treball
Propostes 16-18, adreçades a alumnes de Primària
18.-Jugar a jocs de taula ens ajuda a créixer.
============================================
Taller 01.-Què necessiten les persones adolescents?Descripció: En aquest taller reflexionarem sobre els aspectes relacionats amb el desenvolupament adolescent: les necessitats dels adolescents per al seu desenvolupament, les responsabilitats dels pares i mares o cuidadors sobre els seus fill/es i la importància de l'entorn. Farem una primera part expositiva de caire dinàmic (40 minuts). La segona part serà la presentació d'un o més vídeos sobre adolescents que han participat en una recerca sobre què necessiten els adolescents per crèixer on exposaran què en saben ells (20 minuts). La tercera part serà pràctica (en petits grups, individual o en gran grup depenent de la disponibilitat) on es presentarà als adolescents un sèrie de materials per tal de donar a conèixer les seves necessitats i ells hauran de valorar què els semblen, que hi afegirien, quines alternatives proposen... Responsable del taller: Dra. Aida Urrea Monclús - Professora Agregada interina i Sotsdirectora de la Càtedra d'Educació i Adolescència. Adreçat al nivell: 3-4 ESO Data: 16 de novembre, de 10 a 12 hores, a Cervera, Auditori Municipal de Cervera. 30 de novembre, de 10 a 12 hores, a Balaguer, Sala d'Actes de la Paeria de Balaguer. 7 de desembre, de 10 a 12 hores, a Tàrrega, s'informarà als inscrits el lloc exacte. Modalitat: Presencial Lloc: S'informarà al professorat responsable de cada centre el lloc exacte. Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
|
Taller 02: Esferificacions: Com fer fideus o caviar de sucs de fruita o iogurt?Descripció: En aquest taller s’encapsularan aliments a través d’un procés d’esterificació amb alginat, polisacàrid extret a partir d’algunes algues. Es treballaran dos tipus d’esterificació, la bàsica (dissoldre un producte alimentari o un colorant en alginat i addicionar-lo en forma de gotes a una solució de CaCl2 al 4%) i la inversa (utilizar un producte alimentari que ja contingui calci, com el iogurt, i aquest s’addiciona en forma de gotes sobre una solució d’alginat en aigua). Responsable del taller: Dra. Gemma Villorbina, professora del Departament de Química de la UdL. Adreçat al nivell: 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i FP Data: 11 de novembre Horaris: Taller 1: 10-12 h Taller 2: 12-14 h Modalitat del taller: Presencial Lloc: Departament de Química del Campus Agroalimentari, Forestal i Veterinari de la Universitat de Lleida (ETSEA) Places limitades: Màxim 24 alumnes Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
|
Taller 03: El sentit d'un final
Descripció: A través de l’obra de dos autors contemporanis de diferents tradicions culturals, com són Julian Barnes (britànica) i Carlos Giménez (espanyola), el taller proposa plantejar-nos com conceben l’edat en el món actual. Des des les seves primeres publicacions als anys 80 fins a les més recents, Barnes i Giménez es pregunten quin és el sentit de la vida i de la mort així com de quina forma el context social, cultural i polític en el que viuen els ha condicionat per concebre les experiències viscudes d’una forma concreta. A través d’exemples concrets plens d’humor i ironia extrets de les obres d’aquests autors, us proposem reflexionar sobre l’edat, la vida i la mort. Responsable del taller: Dra. Maricel Oró i Dra. Katerina Valentova (INDEST, UdL) Adreçat al nivell: Secundaria i Batxillerat. Data: 16 de novembre. Modalitat del taller: Presencial Lloc: Campus del Rectorat, UdL. Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703370
|
Taller 04: Coneix l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB) Descripció: L'alumnat participant en aquesta visita coneixerà la investigació realitzada pel grup de recerca Neurobiologia molecular i del desenvolupament i les instal·lacions de l'IRB Lleida. Adreçat al nivell: ESO. Data: 17 de novembre, a Lleida. Modalitat del taller: Presencial. Lloc: Instal·lacions de l'IRB Lleida. Taller 05: Vols conèixer les reaccions químiques? |
Descripció: Una reacció química és un procés pel qual una o més substàncies químiques es transformen en altres amb propietats diferents. Les reaccions químiques formen part de la nostra vida i el seu estudi a petita escala ens ajuda a entendre moltes coses. En aquesta activitat els alumnes coneixeran diversos tipus de reaccions químiques a partir de productes quotidians i aprendran a distingir-les. Responsable del taller: Professorat EPS Campus Igualada. Adreçat al nivell: 4t ESO, 1r i 2n Batxillerat. Dates i horaris: 8 de novembre de 10 a 12 hores 10 de novembre, de 10 a 12 hores. Modalitat del taller: Presencial Lloc: Aquests tallers es realitzarà al Campus d'Igualada de la Universitat de Lleida. Places limitades: Màxim 20 alumnes per taller. Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Taller 06: El món de la recerca en l'àmbit energètic.
Descripció: Xerrada on s'introdueix a l'alumnat en el món de la recerca i el seu paper en la societat actual. Consta de tres parts. Parlarem dels reptes dels recursos energètics i canvi climàtic, la necessitat de fer recerca en energia i com s'està fent actualment, en una tercera part, s'exposa un projecte real que ha donat lloc a una tecnologia patentada en els darrers anys, com a cas d'èxit. Responsables del taller: Professorat de l'EPS de la UdL. Adreçat al nivell: 3r i 4t d’ESO, Batxillerat Dates i horari: 14 de novembre, de 10 a 11 14 de novembre, de 11 a 12
16 de novembre, de 10 a 11 BLOQUEJAT 16 de novembre, de 11 a 12 BLOQUEJAT
18 de novembre, de 10 a 11 BLOQUEJAT 18 de novembre, de 11 a 12 BLOQUEJAT
Lloc de realització: Escola Politècnica Superior, Campus de Cappont, Universitat de Lleida Modalitat del taller: Presencial Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Taller 07: Descripció del funcionament i aplicacions de les impressores 3D
Descripció: En aquest taller s’explicarà el concepte d’impressió 3D i el maquinari i programari que es necessita per convertir un disseny realitzat a la pantalla de l’ordinador en una peça sòlida. Es mostraran algunes de les peces construïdes amb les impressores 3D del Laboratori de Robòtica. Responsables del taller: Professorat EPS Adreçat al nivell: 3r-4t d'ESO, Batxillerat Data: 15 de novembre Taller 1: 10.00h - 11.00h BLOQUEJAT Taller 2: 11.00 - 12.00 h BLOQUEJAT Places limitades: Màxim 30 alumnes per taller. Modalitat: Presencial Lloc: EPS, Campus de Cappont, Universitat de Lleida Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Taller 08: Sistema de control electrònic d’un motor de corrent continu
Descripció: En aquest taller s’explicarà com es realitza el control electrònic d’un motor dels denominats de corrent continu. El sistema de control electrònic s’ha implementat en un microcontrolador ARM i consta d’un controlador proporcional, integral i derivatiu (PID). Es descriurà el procés que s’ha seguit per controlar aquest motor de forma òptima. Responsables del taller: Professorat EPS, UdL Adreçat al nivell: 3r-4t d'ESO, Batxillerat i FP Data: 17 de novembre Taller 1: 10.00h - 11.00h BLOQUEJAT Taller 2: 11.00 - 12.00 h Modalitat: Presencial Lloc: EPS, Campus de Cappont, Universitat de Lleida Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Taller 09: Paisatge sonorDescripció: En aquest taller es presentarà a l'alumnat dispositius tecnològics per enregistrar i amplificar el so i tot seguit es proposarà una escolta atenta dels fenòmens acústics que caracteritzen l'entorn de l'Escola Politècnica Superior de la UdL. Responsables del taller: Dr. Ferran Lega, EPS, UdL Adreçat al nivell: ESO i Batxillerat Data provisional: 29 de novembre Horari: disponibilitat diversa al llarg de tot el matí Modalitat: Presencial Places limitades: Màxim 20 alumnes. Lloc: EPS, Campus de Cappont, Universitat de Lleida Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Activitat 10.-Cromatografia d'alimentsDescripció: En aquest taller experimentarem amb diferents productes alimentaris. Mitjançant la cromatografia s’obté un dibuix en color de les diferents substàncies que componen el productes i la seva interacció. Responsables del taller: Sr Josep Ramon Sainz de la Maza (Suelovivo) Adreçat al nivell: Batxillerat Data: 16 de novembre Modalitat: Taller a centre. Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Activitat 11: Efectes visuals
Descripció: En aquest taller realitzarem un "chroma" o pantalla verda, un dels efectes visuals més utilitzats en el cinema i les produccions audiovisuals per poder fer possible l'impossible. Explicarem què és i en què consisteix, grabarem una escena amb "chroma" o pantalla verda i posteriorment l'editarem amb software de postproducció per a efectes visuals. Responsable de l'activitat: Òscar Manyoses. Adreçat a nivells: 3r i 4t ESO, Batxillerat i FP. Dates i horaris: 21 de novembre, de 9.30h a 11.30h 21 de novembre, de 12.00h a 14.00h 22 de novembre, de 9.30h a 11.30h 22 de novembre, de 12.00h a 14.00h Lloc: Magical Media. Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372 |
Activitat 12: Creativitat empresarial Descripció: La fórmula creativa, La intuïció i l’observació, El mètode creatiu, El pensament lateral, “Sis barrets per pensar” Edward de Bono i Les 10 cares de la innovació. OBJECTIUS: - Potenciar la intel·ligència creativa empresarial - Proporcionar estratègies per obtenir punts de vista diferents. - Eines per gestionar els bloquejos creatius. - Fer sessions de “brainstroming” (pluja idees) efectives - Buscar i trobar espais creatius en les empreses - Incrementar la creativitat i potenciar la innovació en l’empresa Responsables de l'activitat: David Jorba Adreçat a alumnes: Cicles Formatius. Data: 21 i 22 de novembre Horari: Taller 1: 11.00 - 12.00 h. Taller 2: 11:00 - 12:00 h. Modalitat: Presencial. Lloc: INS Mollerussa i INS Guissona. Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370 |
Activitat 13: Gestió i cohesió d'equips de treball Descripció: Diferents enfocaments del lideratge. Conceptes operatius. 2. Estils de lideratge. 3. Elements i habilitats per a un lideratge eficaç en cada entorn. Les competències professionals de lideratge i direcció d’equips. 4. Tècniques, eines i habilitats per a la motivació 5. Incrementar el nivell de cooperació i compromís per treballar en equip 6. Aprofundir en les 5cs del treball en equip. OBJECTIUS: Ajudar a identificar els elements i habilitats que contribueixen a conformar un estil de lideratge eficaç en la pròpia empresa. Els estils de lideratge s’abordaran principalment des de la seva òptica motivacional, tenint en consideració les característiques de la gestió de personal en l’àmbit empresarial. També es pretén que els i les participants puguin identificar el seu propi estil de lideratge i elaborar estratègies útils per millorar la seva actuació amb l’equip de treball en l’empresa. Responsables de l'activitat: David Jorba Adreçat a alumnes: Cicles Formatius. Data: 23, 24 i 25 de novembre Horari: Taller 1: 11.00 - 12.00 h. Taller 2: 11:00 - 12:00 h. Taller 3: 11:00 - 12:00 h. Modalitat: Presencial. Lloc: INS Mollerussa, INS Segarra i Edifici Polivalent. Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370 |
Activitat 14: Comunicació eficaç Descripció: Comunicació: - El llenguatge verbal; el llenguatge no verbal i l’escolta activa. - Utilitzar les paraules: l’èxit en les relacions depèn de saber dir el correcte en el moment correcte. - Expressió corporal i facial. - Escoltar atentament i interpretar el llenguatge corporal 2. La comunicació assertiva i empàtica en l’entorn laboral. OBJECTIUS: - Millorar les relacions laborals entre els membres d’una organització. - Proporcionar eines efectives per comunicar les emocions. - Trobar maneres efectives de comunicació en l’empresa. Responsables de l'activitat: David Jorba Adreçat a alumnes: Cicles Formatius. Data: 22 i 23 i 15 de desembre Horari: Taller 1: 11.00 - 12.00 h. Taller 2: 11:00 - 12:00 h. Taller 3: 11:00 - 12:00 h. Modalitat: Presencial. Lloc: INS Josep Vallverdú (Borges Blanques), INS Guissona i Edifici Polivalent, Campus Cappont. Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370 |
Activitat 15: Lideratge Descripció: Ajudar a identificar els elements i habilitats que contribueixen a conformar un estil de lideratge eficaç en la pròpia empresa. - Els estils de lideratge s’abordaran principalment des de la seva òptica motivacional i vivencial, tenint en consideració les característiques de la gestió de personal en l’àmbit empresarial. - També es pretén que els i les participants puguin identificar el seu propi estil de lideratge i elaborar estratègies útils per millorar la seva actuació amb l’equip de treball en l’empresa. CONTINGUTS: - Autolideratge-bases pràctiques - L’estil de lideratge personal - El lideratge i el treball en equip. Responsables de l'activitat: David Jorba Adreçat a alumnes: Cicles Formatius. Data: 22 de novembre i 14 de desembre Horari: Taller 1: 11.00 - 12.00 h. Taller 2: 11:00 - 12:00 h. Modalitat: Presencial. Lloc: INS Josep Vallverdú (Borges Blanques), INS Guissona i Edifici Polivalent, Campus Cappont. Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370 |
Activitat 16: Juguem tot aprenent STEM!Descripció: En aquest taller realitzarem tres racons STEM, cada un d’ells posant èmfasi en una de les disciplines pròpies: les ciències, la tecnologia i l’enginyeria i les matemàtiques. Els infants podran decidir lliurement en quin racó volen esdevenir partícips. Pel que fa al racó de ciències els infants descobriran els diversos arbres que envolten el nostre campus universitari a partir de les seves fulles, els corresponents noms científics i comuns, juntament amb diverses fotografies d’aquests. Per tal de relacionar de manera adequada totes tres temàtiques, disposaran d’una clau dicotòmica que els ajudarà a observar els trets característics de les fulles. A més a més, es treballaran conceptes com les parts de la fulla, els arbres de fulla caduca i perenne i fer un dibuix a mà alçada. En el racó de tecnologia i enginyeria, els nens i nenes hauran de construir un circuit tot emprant materials diversos com ara rampes, pilotes, fustes, etc.; amb la finalitat d’aconseguir desplaçar una pilota al llarg de tot el circuit. Es treballaran conceptes com la velocitat, la gravetat, les propietats del material, etc. Finalment, en el racó matemàtic es treballarà l’aritmètica de manera manipulativa i lúdica mitjançant materials diversos com serien les regletes Cuisiner, xapes, taps, etc. tot descobrint diverses propietats de la suma, la resta, la multiplicació, la divisió i les potències.
Responsables de l'activitat: Estudiants de 4t curs del grau de mestre amb la menció STEM de la UdL. Adreçat a alumnes de tots els nivells d'Educació Primària. Dates i horari:
Lloc: Edifici de la FEPTS del Campus de Cappont de la UdL. Contacte: ice.primaria@udl.cat - 973703371 |
Activitat 17: Sal i sorra?Descripció: En aquest taller plantejarem als infants el repte de separar la sal de la sorra. Treballarem a partir de les idees que sorgeixin dels nens i les nenes i experimentarem i indagarem fins trobar la solució. Responsables de l'activitat: Estudiants de 4t curs del grau de mestre amb la menció STEM de la UdL. Adreçat a alumnes de 4t, 5è i 6è d'Educació Primària. Dates i horari:
Lloc: Edifici de la FEPTS del Campus de Cappont de la UdL. Contacte: ice.primaria@udl.cat - 973703371 |
Activitat 18: Jugar a jocs de taula ens ajuda a créixerDescripció: L’objectiu del taller és fer arribar als més petits els beneficis que té jugar a jocs de taula moderns. Explicarem el que són alguns processos cognitius i jugarem per experimentar-ho a la nostra ment i al nostre cos.. Responsable de l'activitat: Jorge Moya Higueras Adreçat a alumnes de CS d'Educació Primària. Dates i horari:
Lloc: Aulari del Campus de Cappont de la UdL. Contacte: ice.primaria@udl.cat - 973703371 |
Cursos anteriors
Tallers de Setmana de la Ciència 2021-22
Lliurament de premis 2021-22 (Concurs de relats breus)
Tallers de Setmana de la Ciència 2020-21
Lliurament de premis 2020-21 (Concurs de relats breus)
Tallers de Setmana de la Ciència 2019-20
Lliurament de premis 2019-20 (Concurs de relats breus)