Tallers de la Setmana de la Ciència 2020
Tallers de la Setmana de la Ciència 2020
Propostes 1-9, adreçades a alumnes d'ESO, BTX i FP
3.-Birra game o el poder de la logística
4.-Les impressores 3D i la seva aplicació en el Laboratori de Robòtica de la UdL
5.-El turisme. Lectures geogràfiques
6.-Epidèmies i ciutat, una llarga relació: com pot afectar la Covid-19 a l’urbanisme futur?
7.-Canvi climàtic i fenòmens meteorològics adversos associats
9.-Reflexions sobre les nostres ciutats en temps del Covid19
Propostes 10-12, adreçades al professorat de Primària i Secundària
10.-Cicle de conferències "Les STEAM en moviment"
11.-Cicle de conferències "Fonts i recursos didàctics pràctics en xarxa per a docents de Geografia"
12.-I Jornada de museus i biblioteques escolars
============================================
Taller 01.-CriptografiaDescripció: La criptografia és una necessitat derivada de realitzar comunicacions per escrit (a l'origen) creada per a preservar la privacitat de la informació que es transmet, garantint que una persona que no estigui autoritzada no pugui llegir el contingut del missatge. En la història hem tingut multitud d'exemples de maneres d'encriptar missatges des dels més senzills, com és el criptosistema de Cèsar, als actuals, basats en problemes matemàtics complexos, i sense oblidar-nos de la màquina d'encriptació més famosa de la història: la màquina Enigma. En aquest curs es dividirà en dues parts: una primera on s'explicaran diferents criptosistemes de la història, i una altra on es tractarà de posar a la pràctica l'aprés en la primera per poder superar una escape room virtual.
Responsable del taller: . Adreçat al nivell: ESO i Batxillerat Dates i horari: Primera setmana de desembre. A concretar per correu. Modalitat: virtual amb places limitades Lloc: Aula d'informàtica 3.48, de l'edifici del Rectorat de la UdL Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
|
Taller 02: Neuroscalextric
Descripció: El neuroscalextric és un taller pràctic que mostra les possibilitats de la neurociència. Actualment, els electroencefalogrames s’utilitzen per a monitoritzar l’estat del cervell dels pacients en l’àmbit mèdic.
Responsable del taller: Adreçat al nivell: ESO i Batxillerat. Dates i horari: Primera setmana de desembre. A concretar per correu. Modalitat del taller: Presencial en el centre o en l'EPS, només grups bombolla Lloc: Espai 2.03 (Sala de Graus) de l'EPS, al Campus de Cappont Places limitades Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
|
Taller 03: Birra game o el poder de la logística
Descripció: Imaginem que hem planificat un conjunt de festes per recaptar diners per fer un viatge de final de curs. L'objectiu és passar-nos-ho bé, però també ens interessa obtenir el màxim de beneficis. Identifiquem que un dels productes més consumits és la cervesa 0.0 i volem que tothom pugui beure'n la que desitgi. Així doncs hem de planificar les compres per tal de poder garantir que tothom en tindrà i alhora no volem que ens en sobri d'una festa per la següent per evitar haver de guardar-les.
Responsables del taller: Adela Pagès i Jordi Segura Adreçat al nivell: 4t d'ESO i Batxillerat ------------ AFORAMENT COMPLET Durada: 45-50 minuts Dates i horari: Primera setmana de desembre. A concretar per correu. Capacitat del taller: un grup-classe Modalitat: Virtual al centre educatiu Requisits del centre: Disposar d'almenys 8 ordinadors (o tauletes) Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
|
Taller 04: Les impressores 3D i la seva aplicació en el Laboratori de Robòtica de la UdL
Descripció: Amb una càmera veurem de prop el funcionament d'un impressora 3D, normalment no pot veure's.
Responsables del taller: Elena Rubies Adreçat al nivell: ESO i Batxillerat ------------ AFORAMENT COMPLET Dates i horari: Primera setmana de desembre. A concretar per correu. Modalitat del taller: virtual Recursos necessaris des del centre: Pantalla de projecció col·lectiva o de l'ordinador personal Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
|
Taller 05: El turisme. Lectures geogràfiques
Descripció: Les previsions turístiques apuntaven que aquest 2020 hi hauria al món 1.400 milions de turistes internacionals. La realitat ha estat una altra. Un sector pràcticament paralitzat on fins i tot un bon nombre de països han prohibit l’arribada de turistes. Una situació amb afectacions greus per economies altament dependents d’aquesta activitat. No obstant, el sector turístic ha mostrat la seva capacitat per adaptar-se a la crisi, tot apostant per solucions innovadores.
La sessió analitzarà els principals aspectes que han de tenir aquests nous productes turístics. Es posarà una atenció especial a la vinculació amb àmbits geogràfics concrets per allunyar la pràctica turística de models idèntics a tot arreu. Es mostraran, així mateix, algunes experiències innovadores, que han de permetre obtenir un turisme adaptat a l’entorn i que eviti els errors del passat.
Responsables del taller: Daniel Paül, Departament de Geografia i Sociologia, UdL. Adreçat al nivell: 4t d'ESO i Batxillerat Dates: 3 de desembre (de 13 a 14 h) i 15 de desembre (de 10 a 11 h) Modalitat del taller: virtual Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Taller 06: Epidèmies i ciutat, una llarga relació: com pot afectar la Covid-19 a l’urbanisme futur?
Descripció: Les malalties i les epidèmies han acompanyat l’ésser humà al llarg de la seva història. Les ciutats, lloc densos i d’intercanvi, han estat sempre exposades a les epidèmies. Som poc conscients de fins a quin punt la salut pública ha condicionat la forma de les ciutats que habitem.
Responsables del taller: Joan Ganau, Departament de Geografia i Sociologia, UdL. Adreçat al nivell: 4t d'ESO i Batxillerat Dates: 11 de desembre Horari: 10-11 h Modalitat del taller: virtual Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Taller 07: Canvi climàtic i fenòmens meteorològics adversos associats
Descripció: El canvi climàtic és una evidència i hi ha dades que el corroboren, com l'augment de la temperatura a escala planetària. A cauda d'aquest també existeixen fenomens meteorològics adversos, que potser anys enrere també existien però no amb la mateixa virulència ni tampoc amb la mateixa freqüència. A més, cal tenir present que aquests sovint afecten en àrees poc desenvolupades generant una catàstrofe social més important.
Responsables del taller: Carme Farnell, geògrafa (Meteo.cat) Adreçat al nivell: 4t d'ESO i Batxillerat Dates: 9 de desembre Horari: 12-12.45 h Modalitat del taller: virtual Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Taller 08: Com fem la predicció meteorològica? Quin són els fenòmens meteorològics propis de Ponent i per què?
Descripció: Són diverses les eines que s'utilitzen per realitzar la predicció meteorològica, des de les necessàries per observar el temps actual (satèl·lit Meteosat, radar, estacions meteorològiques) fins als models meteorològics per saber què passarà en el futur.
Responsables del taller: Carme Farnell, geògrafa (Meteo.cat) Adreçat al nivell: 4t d'ESO i Batxillerat Dates: 4 de desembre Horari: 12-12.45 h Modalitat del taller: virtual Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Taller 09: Reflexions sobre les nostres ciutats en temps del Covid19Descripció: Les imatges de ciutats buides que vam veure als mitjans durant el confinament resultaven fascinants i pertorbadores alhora. La buidor ens els espais públics ens interpel·lava com a ciutadans i ens feia pensar sobre les nostres ciutats, la nostra relació amb elles i la vida a les ciutats. La Pandèmia paradoxalment ha actuat accelerant canvis que ja s'estaven donant, com ara la irrupció total de la digitalització o els replantejaments sobre la mobilitat urbana, alhora que, i al mateix temps, ens aturava i semblava aturar el temps per a mostrar-nos lo diferents que som. La Pandèmia ens ha posat davant d'un mirall per a mostrar-nos com de desiguals som com a societat i lo desiguals que són les condicions de vida de la població en totes les escales espacials des de la global, als nostres barris, habitatges i espais personals. Aquestes són les qüestions que volem abordar: quins són els canvis que ha accelerat la Covid19? té sentit parlar d'una ciutat postcovid? són les propostes d'intervenció urbana (habitatges, barris, mobilitat) que s'han anat proposant realment noves?. En definitiva la pandèmia ens acompanya a pensar què son realment les nostres ciutats, quins canvis s'han anat produint i com les voldríem.
Responsable del taller: Carme Bellet, Departament de Geografia i Sociologia, UdL Adreçat al nivell: Batxillerat Data: 10 de desembre Horari: 11-12 h Modalitat: Virtual a través de l'enllaç Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Activitat 10: Cicle de conferències "Les STEAM en moviment"
Descripció: Els temes que s'hi desenvoluparan estan relacionats amb el maneig de les eines de l'astronomia a l'aula; amb les tecnologies per apropar-se als ODS; i amb les metodologies basades en la indagació per arribar al coneixement
Responsables de l'activitat: Equip ICE STEAM: El motor del canvi Adreçat al professorat: Cicle Superior d'Educació Primària, ESO i Batxillerat, Universitat Dates: dijous 12, 19 i 26 de novembre, 3 de desembre Horari: 17.30 - 19.30 h Modalitat: Virtual a través de l'enllaç: https://eu.bbcollab.com/guest/5c69b50a6e3447f59281b5ee0aad1b0e Més informació: http://www.ice.udl.cat/ca/noticies/agenda/Les-STEAM-en-moviment/ Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Activitat 11: Cicle de conferències "Fonts i recursos didàctics pràctics en xarxa per a docents de Geografia"Descripció: El curs impartit pel Departament de Geografia i Sociologia de la Universitat de Lleida es realitzarà magistralment a través de videoconferències. Es recomana disposar de dues pantalles en el moment del curs. Aquest curs introductori pretén donar una visió general sobre les fonts i els recursos d’informació geogràfica al docents d’ESO i Batxillerat en l’àmbit social. L’objectiu es mostrar eines que facilitin als docents l’ensenyament de la Geografia als seus alumnes de forma amena i visual aprofitant els recursos existents facilitats pels principals organismes oficials.
Responsables de l'activitat: Equip ICE de Geografia en xarxa Adreçat al professorat d'ESO, Batxillerat i FP Dates: dimecres 18, 24 i 25 de novembre Horari: de 17:30 a 19:00 h Modalitat: Virtual a través del següent enllaç: https://eu.bbcollab.com/guest/583a904f6b8c49428671635d92e8a0c7 Més informació: http://www.ice.udl.cat/ca/noticies/agenda/Fonts-i-recursos-didactics-practics-en-xarxa-per-a-docents-de-Geografia/ Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|
Activitat 12: I Jornada de museus i biblioteques escolars.
Descripció: Les sessions que configuren la jornada estan pensades pel personal docent o en formació que empra els objectes en la seva pràctica educativa, però també estan adreçades a qui no ho fa i desitja conèixer el seu potencial didàctic. D’igual manera, els pot ser d’utilitat a docents encarregats de la biblioteca escolar i que desitgen saber com ampliar horitzons amb la introducció d’un museu escolar com a aliat de la biblioteca escolar per ajudar a desenvolupar la competència informacional de l’alumant.
Responsables de l'activitat: Equip ICE de Museus i Biblioteques Escolars Adreçat a les professionals d’educació en actiu (infantil, primària i secundària), així com al professorat universitari i les persones que s'estan formant per a ser futures docents. Dates: dimecres 17, 19 i 26 de novembre Horari: de 17:30 a 19:30 h Modalitat: Virtual a través del següent enllaç: http://bit.do/fK2Hx Més informació: http://www.ice.udl.cat/ca/noticies/agenda/I-Jornada-de-museus-i-biblioteques-escolars./ Contacte: ice.secundaria@udl.cat
|