Propostes adreçades a alumnes d'ESO, BTX i FP
1.- Qui controla a qui? La teva atenció és or digital
2.- Del rovell a la placenta: un viatge pel passadissos secrets de la reproducció
3.- L'envelliment, el cos femení i la sexualitat a través del còmic francobelga contemporani
4.- Cuidar-nos per acompanyar
5.- Fotografia i realitat en temps d’IA
6.- Cromatografia d'aliments
7.- Efectes visuals
8.- Gestió de l’estrès a través del ioga
9.- Com potenciar les habilitats cognitives a través dels jocs de taula?
10.- Propostes intergeneracionals
11.-Llengua i IA [pendent de programar]
12.- Ciberseguretat
13.- Construcció sostenible [pendent de programar]
14. Determina la duresa d'una aigua.
15.- Jocs científics [pendent de progrmar]
16. El simi, l'home, el robot i la IA
Taller 1: Qui controla a qui? La teva atenció és or digital

Descripció:
Vivim en una època on la tecnologia avança més ràpid que la nostra capacitat per entendre-la. Mentre el món parla de computació quàntica i intel·ligències artificials cada cop més potents, nosaltres convivim diàriament amb un univers digital que ja condiciona com pensem, què sentim i què compartim.
Aquesta xerrada —dinàmica, propera i plena d’exemples reals— convida els joves a reflexionar sobre com utilitzen la tecnologia, què passa amb la seva privacitat, i com mantenir el control sobre la seva vida digital.
Parlarem de xarxes socials, intel·ligència artificial, reptes de seguretat i hàbits digitals saludables, amb un objectiu clar: aprendre a conviure amb la tecnologia sense perdre la llibertat personal ni la identitat pròpia.
Perquè abans d’arribar al futur quàntic, cal entendre el present digital.
Responsable del taller: Genís Riverola
Adreçat al nivell: 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i FP
Data:
- 17 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 18 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 19 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 24 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 25 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
Modalitat del taller: Presencial (Taller d'una hora).
Places limitades: màxim 30 alumnes.
Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
Taller 2: Del rovell a la placenta: un viatge pels passadissos secrets de la reproducció

Descripció: Aquest taller es divideix en dues parts complementàries.
- Primera part: La formació i avaluació de l'ou
En aquesta part parlem de l’oviducte i dels seus diferents trams, així com del procés de formació d’un ou normal. També abordem les anomalies que poden presentar-se en els ous. Finalment, al laboratori repassem els criteris d’avaluació que permeten determinar la qualitat d’aquest producte estrella.
- Segona part: La reproducció en mamífers
En aquesta sessió els estudiants podran veure de prop com és el procés reproductiu dels mamífers. A través de vídeos i mostres reals, descobriran embrions en diferents estadis, ovaris i aparells reproductors. També exploraran com la ciència actual pot ajudar-nos a entendre i fins i tot millorar aquest procés, acostant-los a tècniques i aplicacions que formen part de la biotecnologia moderna.
.
Responsable del taller: Irina Garcia i Ahmad Reza Seradj, professors del Departament de Ciència Animal de l’ETSEAFIV i investigadors del centre de recerca Agrotecnio
Adreçat al nivell: Batxillerat (itinerari científic i tecnològic)
Data i hora: 10 de novembre. de 10.00h a 11.30h. 
Modalitat del taller: Presencial
Places limitades: màxim 20 alumnes
Lloc: Campus Agroalimentari, Forestal i Veterinari de la Universitat de Lleida (ETSEAFiV)
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
Taller 3: L’envelliment, el cos femení i la sexualitat a través del còmic francobelga contemporani

Descripció: Aquesta sessió examina de manera crítica i dialogada les representacions del cos femení envellit i de la sexualitat en dues novel·les gràfiques francobelgues contemporànies: Le Plongeon (2018) de Séverine Vidal i Victor Pinel, i L’Obsolescence programmée de nos sentiments (2021) de Zidrou i Aimée de Jongh. Tot i que l’envelliment és present com a tema dins del còmic, el discurs predominant s’ha centrat sobretot en narratives de malaltia, declivi o cura intergeneracional, i poques vegades s’ha abordat el desig i la sexualitat de les dones en edat avançada. A partir de les teories de l’envelliment (age studies), aquest taller té com a objectiu analitzar com aquestes obres qüestionen i, alhora, reprodueixen alguns imaginaris dominants sobre la feminitat, el cos i la visibilitat de la dona a la vellesa, oferint un marc per reflexionar sobre la intersecció entre gènere, corporalitat i temporalitat en la nostra societat i, específicament, en el còmic europeu contemporani.
Responsable del taller: Dra. Kateřina Valentová i Dra. Maricel Oró Piqueras
Adreçat al nivell: Secundària i Batxillerat
Data i hora: 19 de novembre de 11.00h a 12.30h
Modalitat del taller: Presencial
Places limitades: màxim 40 alumnes
Lloc: Facultat de Lletres-Edifici del Rectorat, aula 2.38
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
Taller 4: Cuidar-nos per acompanyar

Descripció: En aquest taller ens endinsarem en els hàbits d’autocura personals dels futurs treballadors d’àmbit social. Ens centrarem en ser conscients dels petits detalls que ns passen desapercebuts i que són detonants per una millor autogestió i sostenibilitat del nostre futur treball.
El taller constarà d’una part pràctica a partir de la qual reflexionarem sobre la teoria.
Responsable: Andrea Miñana
Adreçat al nivell: FP, Batxillerat Sanitari i Social
Dates disponibles: 12 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre
Modalitat del taller: Presencial (Taller de 2 hores)
Lloc: A centre (Alt Pirineu i Pallars)
Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
Taller 5: Fotografia i realitat en temps d’IA

Descripció: La fotografia ha estat considerada des del seu naixement com a garantia de veritat. El que surt a una foto és veritat. Aquest dogma, en el que volem creure, però que no és veritat ni de lluny, fa molt temps es posa cada cop més en dubte. Amb diversos exemples, des de la «Traïció de les imatges» de Magritte, passant per treballs d’artistes contemporanis, qüestionarem aquesta veritat, més encara amb l’arribada de la IA generativa. On queda el paper de la fotografia com a garant de la realitat? Parlarem d'IA i de fotografia, de present i futur. Res serà igual d'ara endavant, millor saber-ho com més aviat millor.
Responsables del taller: Jordi V. Pou, fotògraf i artista visual, especialitzat en imatge i IA
Adreçat al nivell: 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.
Data i horari dels tallers:
- 10 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 11 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 12 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 17 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 18 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
- 19 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre.
Modalitat: Presencial (Taller d'una hora).
Places limitades: màxim 30 alumnes.
Lloc: Espai Cosmofruita.
Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703372
Taller 6: Cromatografia d'aliments

Descripció: En aquest taller experimentarem amb diferents productes alimentaris. Mitjançant la cromatografia s’obté un dibuix en color de les diferents substàncies que componen el productes i la seva interacció.
Responsables del taller: Sr Josep Ramon Sainz de la Maza (Geaorgànica)
Adreçat al nivell: Batxillerat
Data: 12 de novembre 
Modalitat: Taller a centre.
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
Taller 7: Efectes visuals

Descripció: En aquest taller realitzarem un "chroma" o pantalla verda, un dels efectes visuals més utilitzats en el cinema i les produccions audiovisuals per poder fer possible l'impossible. Explicarem què és i en què consisteix, grabarem una escena amb "chroma" o pantalla verda i posteriorment l'editarem amb software de postproducció per a efectes visuals.
Responsable de l'activitat: Òscar Manyoses.
Adreçat a nivells: ESO, Batxillerat i FP.
Dates i horaris: 4 de novembre, de 10.00h a 12.00h
5 de novembre, de 10.00h a 12.00h
6 de novembre, de 10.00h a 12.00h
7 de novembre, de 10.00h a 12.00h
Lloc: Magical Media.
Places limitades: màxim 20 alumnes per sessió
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
Taller 8: Gestió de l’estrès a través del ioga

Descripció: En aquest taller oferirem una resposta activa als estats d’angoixa cada vegada més generalitzats que es donen en l’alumnat de les etapes educatives superiors.
Els assistents rebran eines per a una millora de la salut emocional i mental que podrán aplicar de forma autònoma sempre que ho necessitin i contribuir així a un major benestar i autogestió davant l’estrès.
Responsable de l'activitat: Andrea Miñana
Adreçat a nivells: Cicles Formatius
Data i horari: 19 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre
Modalitat del taller: Presencial (Taller de 2 hores)
Lloc: A centre (Alt Pirineu i Pallars)
Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
Taller 9: Com potenciar les habilitats cognitives a través dels jocs de taula?

Descripció:
En aquest taller, explorarem com els jocs de taula poden ser una eina efectiva per potenciar les funcions executives i les competències educatives. A través de la psicologia cognitiva i l'evidència científica, analitzarem com els jocs poden influir en el desenvolupament de processos cognitius i millorar habilitats com la planificació, la memòria de treball, la flexibilitat cognitiva i el control d'inhibició. També debatrem sobre l'impacte d'aquestes habilitats en el context educatiu i la seva aplicació en situacions quotidianes.
Responsables de l'activitat: Verónica Estrada i Carla Garrote.
Adreçat a alumnes: 3r i 4t d'ESO.
Data: Pendent de confirmar.
Horari:
Pendent de confirmar
Modalitat: Presencial.
Places limitades: màxim 30 alumnes.
Lloc: Edifici Polivalent, concretar aula.
Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
Taller 10: Propostes intergeneracionals

Descripció:
Aquest taller pretén donar visibilitat a la problemàtica que suposa el sistema de la centralització dels recursos sanitaris, culturals i socials a zones rurals.
S’analitzaran les conseqüències de la disminució dels nuclis familiars i la pèrdua de vincles intergeneracionals per créixer de forma equilibrada entre la sostenibilitat i el progrés.
Es donaran exemples de bones pràctiques en relació a l’envelliment conscient i projectes intergeneracionals emergents.
Finalment, els participants crearan propostes adaptades i sostenibles pel territori amb l’acompanyament de la facilitadora.
Responsables de l'activitat: Andrea Miñana
Adreçat a alumnes: FP, Batxillerat Sanitari i Social
Data:
26 de novembre de 10:00 a 12:00 a centre
Modalitat del taller: Presencial (Taller de 2 hores)
Lloc: A centre (Alt Pirineu i Pallars)
Places limitades: màxim 30 alumnes.
Contacte: ice.fp@udl.cat - 973703370
Taller 12: Ciberseguretat.

Descripció:
Aquest taller està dissenyat amb l'objectiu d'introduir-se en el món de la ciberseguretat de manera pràctica i interactiva. A mesura que la nostra vida quotidiana es trasllada cada cop més al món digital, la seguretat en línia s'ha convertit en una necessitat fonamental per als adolescents. Amb la creixent amenaça de ciberdelictes com el phishing, el robatori de dades personals o la suplantació d'identitat, és imprescindible que els joves desenvolupin habilitats per protegir-se.
Responsables de l'activitat: Empresa Level4.
Adreçat a alumnes: ESO
Dates i horaris:
17 de novembre de 10:00h a 10:50h.
17 de novembre de 11:00h a 11:50h
17 de novembre de 12.00h a 12.50h
24 de novembre de 10:00h a 10:50h.
24 de novembre de 11:00h a 11:50h
24 de novembre de 12.00h a 12.50h
Modalitat: Presencial a l'EPS o a centre.
Places limitades: màxim 35 alumnes.
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
Aquesta activitat és part del projecte "Avances en criptografía post-cuántica aplicados al desarrollo de un sistema de cupones" finançat la "Unió Europea NextGeneration-EU, Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, a través de INCIBE".

Taller 14. Determinar la duresa d'una aigua

Descripció: L’aigua natural no és una substància pura ja que conté dissolts sòlids i gasos. El contingut d’aquestes substàncies dissoltes determina la qualitat d’una aigua natural, i com a conseqüència la seva utilització i aprofitament.
La duresa és un dels paràmetres que caracteritzen la qualitat química d’una aigua. Aquesta es deu fonamentalment a les sals de calci i magnesi dissoltes en l’aigua i que en excés produeixen molts problemes a les aigües que les contenen.
En aquest taller els alumnes podran determinar la duresa d’una aigua i inclús portar la seva aigua per analitzar.
Responsables del taller: professorat d’enginyeria química del Campus Igualada UdL
Adreçat al nivell: 3r i 4t ESO
Dates: 14 de novembre de 2025
20 de novembre de 2025
27 de novembre de 2025
Horaris: entre 9:00h i 13:00h, a demanda del centre educatiu.
Durada del taller: una hora.
Lloc: Campus Igualada UdL
Places limitades: 18 alumnes
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372
D
Taller 16: Mans al cor El simi, l’home, el robot i la IA,... i després?

Descripció: Aquesta sessió té com a objectiu dialogar sobre les teories transhumanistes i la intel·ligència artificial a partir de tres novel·les gràfiques contemporànies: R.U.R. (adaptació gràfica de l’obra de Karel Čapek, 2021), Alt-Life (2018) de Thomas Cadène i Joseph Falzon, i Upgrade Soul (2018) d’Ezra Claytan Daniels. A través d’aquestes obres, es proposa una reflexió sobre els límits entre allò humà i allò tecnològic, el desig d’eternitat més enllà del cos material, la modificació de la corporalitat i la consciència com a espai d’experimentació. Tot i que la ciència-ficció ha abordat sovint aquests temes des d’una mirada distòpica, les novel·les gràfiques seleccionades ofereixen una visió complexa i ambivalent del progrés científic, la identitat i la moral. A partir de les teories del posthumanisme i del transhumanisme, així com del pensament crític sobre la tecnologia, aquest taller analitzarà com el còmic contemporani esdevé un espai privilegiat per explorar les transformacions del subjecte i els dilemes ètics que planteja el futur de la intel·ligència artificial.
Responsables del taller: Dra. Kateřina Valentová
Adreçat al nivell: ESO i Batxillerat
Data: 26 de novembre de 2025
Horari: 11.00h a 12.30h
Lloc: Facultat de Lletres-Edifici del Rectorat, aula 2.38
Places limitades: 30 alumnes
Contacte: ice.secundaria@udl.cat - 973703372