Tecnologies digitals a l'aula: interferències pedagògiques?

Cicle de conferències sobre l'ús de les tecnologies a l'educació

tec_general

INTRODUCCIÓ:

Des de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL, l'equip ICE en Gestions Creatives, la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, i la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la UdL, oferim una formació centrada en la reflexió sobre l'ús de les tecnologies digitals a l'educació

La proposta formativa engloba una sèrie de conferències pensades per posar el sistema educatiu, i fonamentalment als i les docents, davant el mirall de la seva activitat a les aules quan utilitzen eines digitals de suport per a l'ensenyament. Com ho viu l'alumnat? Realment facilita l'aprenentatge? Fins a quin punt aquestes eines són facilitadores?.

A QUI S'ADREÇA?

Animem a participar-hi a totes les persones que us esteu formant per a ser futurs docents, a les professionals de l’educació en actiu, al professorat universitari, a les que treballeu en l’àmbit de l’educació no formal, i a totes aquelles que tingueu interès en el conèixer, millorar, analitzar i reflexionar sobre aquesta temàtica.

PROGRAMA:

Transcendint els dispositius. L’educació en l’abordatge de la bretxa digital

a càrrec de Sandra Gómez. Tècnica investigadora de la Fundació Ferrer i Guàrdia

L’ús de les tecnologies digitals a l’educació ofereixen oportunitats de millora per a la vida de les persones però  suposen una extensió més de les desigualtats socials tradicionals.  Bretxes d’accés , d´ús i de qualitat d’ús que se superposen, per tant, a les desigualtats ja existents i que ens alerten que cal replantejar els suports relacionats amb la provisió de recursos, la connexió i l’acompanyament amb la finalitat de  poder introduir la tecnologia digital a l’aula des del concepte d’equitat.

Materials de la sessió

Pensar les imatges mediàtiques des de la cultura visual

a càrrec de Carme Molet i Dànae Quiroz.  Professores d’Arts Visuals de la FEPTS (UdL) i coordinadores de la plataforma virtual espaiperformatiu

Les manifestacions visuals són alguna cosa més que meres representacions de la realitat, ja que repercuteixen en models de comportament, construcció de subjectivitats i formes de socialització. Les pedagogies al voltant d'una educació en cultura visual posen en relleu la influència que les imatges mediàtiques posseeixen en la construcció identitària dels infants i, en la necessitat que es treballi des de contextos escolars.

La finalitat d'aquesta trobada és ressaltar nocions que considerem fonamentals per adquirir una educació digital comprensiva i crítica. A més a més, compartirem alguns projectes portats a terme en àmbits escolars i universitaris.

Materials de la sessió 1

Materials de la sessió 2

2 desembre

La googlelització de l'educació. Una crítica política i pedagògica

Cecilia Bayo. Membre del grup de pares i mares aliats amb XNET per la democràcia digital en educació

Des de l’any 2010, les infraestructures digitals de l’educació pública catalana estan essent progressivament servides per la multinacional Google. Aquesta dinàmica y política educativa té serioses derives que afecten, entre d'altres qüestions, als drets digitals i l'educació de qualitat de l'alumnat. En aquesta xerrada repassarem les implicacions polítiques i pedagògiques del desembarcament massiu de Google a les aules i mirarem de respondre a la pregunta de com hauria de ser una educació digital crítica.

Materials de la presentació

9 desembre

Creativitat i tecnologia. Entre el virtual i el físic. Projecte createctura

Irene Fernández Arquitecta i músic especialitzada en el disseny d’espais pedagògics. Fundadora de Createctura i Elisabeth Soldevila Psicòloga i mestra.

La tecnologia s'ha convertit en una realitat omnipresent a les nostres vides i la dels nostres joves i per això el món educatiu ha de buscar noves maneres de relacionar-s'hi.

En aquesta presentació parlarem de creativitat vinculada a la tecnologia en la seva relació entre allò virtual i allò físic i us ensenyarem exemples i idees de desballestament creatiu, tinkering i eines senzilles d'electricitat, electrònica, programació o stopmotion que podem incorporar al dia a dia de l'aula.

DADES D'AGENDA:

Horari: Totes les sessions seran en dijous a les 18h de la tarda i es realitzaran simultàniament de manera presencial i virtual amb streaming.

Seguiment presencial de les sessions: Sala de Juntes de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la Universitat de Lleida.

Seguiment virtual: L'enllaç s'enviarà a les persones inscrites. Per demanar-lo i tenir-hi accés heu d'enviar un correu a:  creativesgestions@gmail.com

INSCRIPCIÓ:

Persones interessades amb compte a XTEC:  http://bit.do/fSujE

Persones interessades sense compte a XTEC:  http://bit.do/fSujC

CERTIFICACIÓ:

• Certificat d’assistència amb la participació al 80% de les sessions (mínim 3 sessions)
  • Activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a través de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL.

Descarrega't el CARTELL