Aprofundim en recursos STEAM

La recerca a l'IRBLleida, el superordinador Marenostrum, el Rellotge de Sol, els Motors Mínims, Almatret i l'Energia (ALMIA)

Captura de pantalla 2021-02-08 122454

INTRODUCCIÓ:

Aquest conjunt de sessions s'afegeixen a les activitats de formació del professorat per aprofundir en el coneixement de les disciplines que conformen el que coneixem per STEAM i com es pot inserir en l'enfocament didàctic dels projectes que desenvolupa l'alumnat i el professorat en els centres.

OBJECTIUS:

-Apropar el professorat als centres de recerca del nostre país i fer-lo coneixedors d'algunes de les línies de recerca i dels resultats que s'hi estan desenvolupant.
-Fer transferència al professorat, i a la vegada posar en comú, aquelles activitats i/o projectes d’àmbit STEAM que siguin aplicables a les aules i d’interès per als seus alumnes.
-Conèixer propostes didàctiques i recursos digitals per a treballar les STEAM.
-Desenvolupar la indagació com a metodologia per accedir al coneixement.
-Fer efectiva la connexió de l'Art amb els altres àmbits de les STEAM

A QUI S'ADREÇA?

A les persones que s'estan formant per a ser futurs docents, als i  les professionals de l’educació en actiu, al professorat universitari i a totes aquelles persones que estiguin interessades en les STEAM.

PRIMERA PART DEL PROGRAMA:

1.-Actualització curricular en ciències biomèdiques (Organitzada per l'IRBLleida)

Sessió 1: Dijous, 14 de gener de 2021 a les 16:30h. Virus, epidèmies i pandèmies. A càrrec del Dr. Herrero. Sessió telemàtica.

Sessió 2: Dijous, 21 de gener de 2021 a les 16:30h. Com ens protegeix el sistema immunitari de les infeccions virals?  A càrrec del Dr. Joan Verdaguer. Sessió telemàtica.

Sessió 3: Dijous, 28 de gener de 2021 a les 16:30h. Rastrejant els orígens del SARS-COV2, una aventura bioinformàtica. A càrrec del Dr. Joan Fibla. Sessió telemàtica.

Sessió 4: Dijous, 4 de febrer de 2021 a les 16:30h. La medicina del S. XXI: tratamiento personalizado del cáncer. A càrrec del Dr. Diego Arango. Sessió telemàtica.

Primera sessió  (14-01-2021)

Segona sessió (21-01-2021)

Tercera sessió (28-01-2021)

Materials utilitzats durant la sessió

Quarta sessió (04-02-2021)

SEGONA PART DEL PROGRAMA

2.-El superordinador MareNostrum

Sessió 5: Dijous, 11 de febrer, a les 17 h. Visita telemàtica al superordinador MareNostrum. MareNostrum és el nom genèric que utilitza el BSC per referir-se a les diferents actualitzacions del superordinador més potent i emblemàtic d'Espanya. Aquest està plenament dedicat a generar coneixement en totes les disciplines científiques, des de l'astrofísica o la física de materials, passant per la biomedicina i, també, en l'enginyeria i la indústria. Sessió telemàtica.

3.-Sessions de disseny i construcció d'elements tecnològics relacionats amb els altres àmbits de les STEAM.

Sessió 6: Dijous, 18 de març a les 17:00h. Sessió 6 - Disseny i construcció d'un rellotge de sol analemàtic al pati del teu centre (1a part). Es treballaran els següents objectius: entendre el moviment aparent del Sol sobre l'horitzó en diferents latituds, utilitzar mètodes matemàtics i geomètrics per a construir el rellotge i saber utilitzar l'equació del temps per a poder conèixer l'hora civil a partir de l'hora solar. Sessió presencial amb possibilitats de seguir-la telemàticament.

Sessió 7: Dijous, 25 de març a les 17:00h. Disseny i construcció d'un rellotge de sol analemàtic al pati del teu centre. Sessió II. Es treballaran els següents objectius: construir un gran rellotge de Sol al pati de cadascun dels centres educatius, personalitzant-los amb diferents trets artístics. Sessió presencial amb possibilitats de seguir-la telemàticament.

4.-Taller de didàctica, amb exemples, de les STEAM.

Sessió 9: Dijous, 13 de maig . Explora: Motors Mínims, accionats per la calor, la llum o la radiació calorífica. En aquest taller ens endinsarem en el món de la tecnologia i descobrirem fenòmens físics fascinans a càrrec del científic i divulgador Marc Boada. Sessió presencial amb possibilitats de seguir-la telemàticament.

Dades d'agenda:

Data: dijous, 13/05/2021

Hora: 16:30h.

Inscripció a l'assistència presencialhttps://forms.gle/bfUL87ShiryS5VH47

Lloc: Aula 1.11 de l'edifici Polivalent del Campus de Cappont - UdL

Informació del cicle de conferències:

5.-Visites a centres de recerca i divulgació

Sessió 8: Dissabte, 15 de maig de 2021. SORTIDA a Almatret. Almatret i el projecte Almia. La sessió constarà de tres parts que són diferents tallers de l'Energia, la ruta de l'Energia i una reflexió final. Sessió presencial.

Més informació

Sessió 10: Dijous, 3 de juny de 2021. Sortida al Campus d'Igualada-UdL. En aquesta sortida es visitarà el Campus i es realitzarà unintercanvi d'informació en relació amb els diferents Graus innovadors que s'imparteixen a l'esmentat campus. Sessió presencial

Inscripció a l'assistència presencial

Nota important: Cal esmentar que alguna de les sessions es pot canviar en funció dels interessos dels participants.

DADES D'AGENDA:

Dates: Del 14 de gener al 3 de juny de 2021

Horari: Algunes sessions telemàtiques seran en dijous a les 16.30 h i d'altres a les 17 h. Estigue pendents del programa.

Les sortides seran de tot el matí a Almatret i de tota la tarda, a Igualada.

Seguiment virtual: https://eu.bbcollab.com/guest/5c69b50a6e3447f59281b5ee0aad1b0e

Certificació: Hi haurà dues modalitats:

1.-Certificat de 15 h a la participació en les sessions telemàtiques (sessions 1, 2, 3, 4, 5, 9)

2.-Certificació de 30 h a la participació i assistència a totes les sessions (telemàtiques i presencials)

Descarrega't el CARTELL de les 4 primeres sessions

Descarrega't el CARTELL de les altres sessions