Mapaton humanitari a la UdL

Introducció:

Un mapaton solidari és un espai de trobada entre les persones que s'uneixen per cartografiar una zona. Es tracta d´esdeveniments massius de ciutadans que, amb el seu propi ordinador, seguint instruccions i sempre amb guies de suport, recullen i apunten dades d´una determinada àrea seleccionada a partir de successives i potents ampliacions d´imatges via satèl·lit.

Durant aquesta sessió, es mapegen col·lectivament i simultàniament diverses zones geogràfiques amb un objectiu concret, definit juntament amb Metges sense Fronteres. Junts omplim alguns dels buits cartogràfics actuals i documentem poblacions que necessiten assistència medicohumanitària.

El Departament de Geografia i Sociologia de la Universitat de Lleida i membres de l'equip ICE  Geografia en xarxa, organitzen el “Mapaton solidari“ amb col·laboració amb Metges Sense Fronteres per cartografiar una àrea del planeta necessitada i inexistent als mapes actuals.

Objectiu:

En l'objectiu del dia 14 de desembre de 2021, s'havien de digitalitzar edificis de la regió d'Ilella (Nigèria), amb l'objectiu de fer front a la malaltia Noma. Aquesta és una malaltia desatesa que afecta les persones que viuen en la pobresa. Fins al 90% de les persones afectades per Noma moren en les dues primeres setmanes, si no es tracten. Metge Sense Frontera ofereix atenció als pacients i activitats de divulgació per tractar i prevenir Noma. MSF crea mapes base per donar suport als equips sobre el terreny, per arribar a poblacions rurals aïllades.

Dades importants:

L’acte compta amb alumnes de Batxillerat o 4t d’ESO i no es necessiten coneixements previs.

Aquesta vegada tindrà format híbrid i gratuït, prèvia inscripció (montse.guerrero@udl.cat).

La durada prevista de l’acte serà de 15:30 h. a 18:00 h.

Resultats:

Hi han participat 41 persones,

Vam comptar amb alumnes de 1r de Batxillerat i 4t d'ESO de l'INS Terres de Ponent (Mollerussa).

I amb els alumnes de 2n de Batxillerat de l'INS Almatà (Balaguer).

En dues hores es completà la zona assignada per Metges sense Fronteres.

Àlbum de fotografies