IV Jornada de Filosofia per a nens i nenes

“Aprenem a pensar? Posem-nos-hi!”

Finalització:

Descripció:

Des de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL, el grup ICE de filosofia per a nens i nenes us convida a la seva quarta jornada formativa, que té com a finalitat, reflexionar sobre la importància del desenvolupament del pensament en el nostre alumnat.

El nou currículum ens planteja un seguit de noves situacions, nous escenaris en una societat canviant.  El mateix  gira al voltant d’una eix fonamental: fomentar el pensament crític i creatiu. Els nens i les nenes han d'elaborar competencialment situacions d’aprenentatge que, amb el seu pensament les intentin solucionar o entendre des de diversos punts de vista. Igualment parla d’educació emocional, la filosofia per a nenes no treballa per se les emocions, però el treball que s’hi fa és fer recerca i convertir l’aula en una  comunitat d’investigació, és a dir, es té en compte l’individu des d’una visió ètica.

Així doncs, el currículum fomenta i específica de forma clara que s’ha de desenvolupar el pensament crític, curós i creatiu del nostre alumnat. És per això que ens plantegem el títol de la jornada d’una manera seriosa ja que hem de començar per aquí i creure que aquest és el camí per aconseguir el desenvolupament integral dels nostres nens i nenes.

Fer filosofia és un abans i un després de la nostra manera d’aprendre i ensenyar.

Com deia Matthew Lipman:

Un infant que ha millorat la capacitat de pensar no sols és un infant que s’ha fet gran, sinó que és un infant que ha augmentat la capacitat de créixer.

Filosofia a l’escola, pàg 40 Eumo editorial.1980

A QUI VA ADREÇADA JA JORNADA:

La sessió que configura  la jornada està pensada pel personal docent o en formació i a tot professional interessat en el món de la filosofia per a nens i nenes.

PROGRAMA:

10.00h. Benvigunda i presentació.

10.15h Conferència a càrrec del Sr. Patrici Batalla, “Més enllà del què veiem”

Patrici Batalla és mestre de l’escola Cooperativa El Puig d'Esparreguera des de fa  40 cursos treballant al cicle mitjà i superior.

És Mestre de Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona, llicenciat  en Psicopedagogia  per la Universitat Oberta de Catalunya i Màster Filosofia 3/18 per la Universitat de Girona. Fa més de 30 anys que treballa amb els programes de FpN de Matthew Lipman seguint els passos del GrupIREF. Ha treballat amb els programes KIO i GUS i PIMI.

11.30h Tallers: experiències a l'aula de l'Equip ICE de filosofia per a nenes i nenes de la UdL, a càrrec de:  Sra. Antònia Guillaumet, Sra. M. Pau Méndez, Sra. Araceli Ochoa de Eribe i Sra. Marta Vázquez.

L’equip ICE de filosofia per a nens i nenes de la UdL va ser creat a l’any 2006. Al llarg d’aquests anys ha participat en diferents trobades internacionals i conferències presentant els seus treballs: Mallorca, Galícia, Madrid, Múrcia,

Gijón Girona, Lleida, València… compartint experiències amb altres docents d’arreu del món que desenvolupen filosofia per infants a les seves aules. Ha realitzat diferents jornades de filosofia per a nens i nenes a la UDL.

L’equip ICE abordaran, d’una manera pràctica, mitjançant tallers, com fer pensar al nostre alumnat a l’aula amb diferents activitats pràctiques utilitzant variats recursos. Ho relacionarà amb els temes filosòfics que es poden treballar a l’escola a l’hora de fer filosofia i així poder desenvolupar en el nostre alumnat pensament crític, curós i creatiu.

14:00h Cloenda.

DADES D'AGENDA

Horari: 12 de novembre, de 10:00 h a 14:00 h.

LLoc: Aula 1.11, Edifici Polivalent, Campus Cappont de la UdL.

Presencial.

INSCRIPCIÓ XTEC: Click