Cursos de formació del professorat

 Descarregar Pdf
imatge quadrada web

 

Des de l'ICE de la UdL amb la col·laboració del Departament d'Educació i Formació Professional, t'oferim un ventall de cursos de formació per tal que puguis aprofundir en la temàtica que més t'interessi amb la finalitat de millorar la teva formació i puguis transferir aquests aprenentatges a la teva aula.

Cal fer la inscripció clicant a l'enllaç corresponent que trobaràs al final de la informació de cada curs.

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del tercer torn (juliol 2025)

 Descarregar Pdf

L’art de pensar: atenció, memòria i funcions executives a través dels clàssics

Persones destinatàries: Docents d'Ed. Primària i d'Ed. Secundària.

Descripció: En un món ple de distraccions, com podem ajudar el nostre alumnat a focalitzar l'atenció, recordar allò essencial i prendre decisions de manera efectiva? Aquest curs ofereix una aproximació pràctica a les funcions cognitives fonamentals a través de tres grans obres literàries: Les mil i una nits, Momo i L'Odissea.
S'han planificat tres sessions, cadascuna relacionada amb un dels dominis cognitius, i una sessió final de tancament, que estarà centrada en la resolució de casos pràctics que ens podem trobar en el nostre dia a dia a les nostres aules.

Formadora: Maite Martí Guiu

Objectius:

- Comprendre com funcionen els processos de l'atenció, la memòria i les funcions executives, en l'aprenentatge i com es poden entrenar i compensar amb tècniques basades en l'evidència.

- Desenvolupar un projecte que ens pugui ser útil en el nostre dia a dia com a docents, seleccionant aquelles estratègies i actuacions que puguin perfilar, perfeccionar i millorar les nostres tasques diàries i activitats.

Continguts:

BLOC 1: L'ATENCIÓ - Les mil i una nits
- Què és l'atenció? Definició i tipus d'atenció (selectiva, sostinguda, dividida).
- Mecanismes cognitius de l'atenció i com es desenvolupen en infants i adolescents.
- Factors que influeixen en l'atenció a l'aula: emocions, motivació, entorn i tecnologia.
- L'art de captar i mantenir l'atenció: lliçons de Les mil i una nits i aplicació a la docència.
- Estratègies i tècniques per potenciar l'atenció en l'alumnat (atenció compartida, gamificació, gestió dels estímuls distractors...).
- Atenció i dificultats d'aprenentatge: TDAH, TEA i altres perfils amb dificultats d'atenció.
- Activitats pràctiques: exercicis d'atenció basats en la narrativa i tècniques per entrenar-la.

BLOC 2: LA MEMÒRIA - Momo
- Com funciona la memòria? Tipus de memòria (sensorial, de treball, a llarg termini).
- El paper de la memòria en l'aprenentatge: com recordem i oblidem la informació.
- Momo i el temps: relació entre la memòria, la pausa i l'atenció plena.
- Estratègies per millorar la memòria en l'alumnat: repetició espaiada, elaboració, codificació dual...
- Errors de la memòria i falsos records: implicacions per a l'ensenyament.
- Memòria i dificultats d'aprenentatge: estratègies per a l'alumnat amb dificultats de memòria de treball i retenció de la informació.
- Activitats pràctiques: estratègies i tècniques de memorització aplicades a l'aula.

BLOC 3: LES FUNCIONS EXECUTIVES - L'Odissea.
- Què són les funcions executives? Components clau i implicacions a l'aula.
- El paper de les funcions executives en l'autonomia i el rendiment acadèmic.
- Ulisses com a model de funcions executives: gestió de l'impuls, adaptació als canvis i planificació estratègica.
- Dificultats en funcions executives en l'alumnat: impacte en l'aprenentatge i la conducta.
- Com entrenar les funcions executives a l'aula? Estratègies pràctiques i metodologies basades en l'evidència.
- Autoregulació i metacognició: ajudar l'alumnat a pensar sobre el seu propi pensament.
- Activitats pràctiques: jocs, dinàmiques i tècniques per millorar les funcions executives.

BLOC 4: Casos pràctics.

Metodologia:

Aquest curs combina una aproximació teòrica i pràctica, promovent l’aprenentatge significatiu a través de l’experimentació i la reflexió. La metodologia s’estructura en tres eixos principals:

  • Exploració i anàlisi: cada bloc s’iniciarà amb una introducció teòrica sobre els processos cognitius (atenció, memòria i funcions executives), relacionant-los amb la neurociència i la seva aplicació a l’educació.
  • Aprenentatge vivencial i participatiu: s’utilitzaran dinàmiques inspirades en les obres literàries (Les mil i una nits, Momo i l’Odissea), així com jocs, activitats pràctiques i tècniques aplicables a l’aula per reforçar els conceptes treballats.
  • Aplicació a la pràctica docent: els participants dissenyaran i compartiran estratègies concretes per potenciar aquestes habilitats en el seu alumnat, afavorint la transferència del coneixement a la seva realitat educativa.

A més, el curs inclou una activitat final de creació, en què cada docent elaborarà una proposta didàctica innovadora, integrant els aprenentatges adquirits. Aquesta tasca es realitzarà de manera asíncrona i es lliurarà online, promovent la reflexió i l’aplicació pràctica dels continguts.
L’enfocament és col·laboratiu, dinàmic i orientat a la realitat educativa dels participants, assegurant que les estratègies treballades siguin fàcilment adaptables i transferibles a l’aula.

Avaluació: 

- Assistència i participació en les sessions presencials.

- Lliurar una activitat de síntesi final.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

- 80% d'assistència a les sessions de formació.

- Validació positiva de l'activitat de síntesi final.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 1.01-. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont (Carrer de Pere de Cabrera, 5, 25001 Lleida)

Horari: De 9:00 a 13:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25

  

INSCRIPCIÓ

INTERIORITAT COMPARTIDA: Humanitzant l’educació amb Mindfulness

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius

Descripció: Formació vivencial orientada al benestar personal i la gestió emocional a l’aula, amb pràctica guiada, i compartida entre professionals: l’atenció plena, l’autocura i la cura dels altres per viure millor.

Formadores: Judit Ruiz Mateu, Sílvia Porté Capdevila, Isabel Matas Salla, Helena Messalles Naranjo i Mònica Gràcia Llevot.

Objectius:

- Experimentar en primera persona tècniques de mindfulness, moviment conscient i relaxació, i conèixer-ne els seus fonaments.

- Contribuir al desenvolupament del benestar personal i la recerca de sentit vital i professional.

- Oferir eines per a l’implementació de tècniques de consciència plena a l’aula.

- Incrementar l’autoconsciència, autoconeixement, autocompassió i la humanitat de la comunitat educativa.

- Prevenir l’estrès laboral de les i els docents.

- Millorar la gestió emocional del professorat i l’alumnat.

Continguts:

- Què és i què no és mindfulness. Tipus de pràctiques.

- L’aula conscient.

- La brúixola interior. Intencions i fortaleses.

- L’aquí i l’ara: l’atenció plena; la respiració.

- La veu; la parla; l’escolta atenta; els contes; el cant; la comunicació

- La consciència sensorial; les visualitzacions.

- El cos; la postura; el moviment; la relaxació.

- La calma mental.

- La compassió i l’autocompassió.

- Recursos, bibliografia, webgrafia, programes i projectes.

Metodologia:

Aquest curs és eminentment vivencial a través de diferents pràctiques, acompanyada de breus explicacions dels seus fonaments a l’inici de les sessions i sempre que s’hi adigui.

S’inclouen moments per compartir dubtes, vivències i/o reflexions en grup.

Avaluació: 

- Assistència i participació en les sessions presencials.

- Caldrà entregar un portafoli amb el recull de la implementació diària d'alguna de les pràctiques i el seu resultat, a més d'un recull de les pràctiques que es consideren factibles portar a l'aula mitjançant una petita planificació.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

- Assistència al 80% de les sessions presencials i

- Validació positiva de l'entrega escrita del treball personal.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 1.03. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont (Carrer de Pere de Cabrera, 5, 25001 Lleida)

Horari: 

De 9:00 a 13:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25
  • 5a Sessió: dilluns 7/07/25
  • 6a Sessió: dimarts 8/07/25

  

INSCRIPCIÓ

L'Univers i la física a l'aula: Recursos i experiments per a secundària

Persones destinatàries: Docents de secundària de ciències

Descripció: Aquest curs ofereix una introducció pràctica a diferents tècniques d'observació i experimentació en física i astronomia, adaptades a l'ensenyament de secundària. Al llarg de sis sessions, els participants aprendran a realitzar experiments senzills per determinar propietats físiques i astronòmiques fonamentals, desenvolupar recursos didàctics innovadors i apropar als alumnes al món de la física i l'astronomia d'una manera interactiva i participativa.

Formadora: Anicet Cosialls Manonelles

Objectius:

  • Proporcionar eines pràctiques per a l'ensenyament de la física i l'astronomia a secundària.
  • Desenvolupar metodologies actives per treballar conceptes físics i astronòmics.
  • Fomentar l'observació i experimentació directa en física i astronomia.
  • Afavorir la integració de la tecnologia en l'ensenyament de la matèria.
  • Generar materials i recursos aplicables a l'aula.
  • Potenciar l'ús d'eines de baix cost en l'educació científica.

Continguts:

  • Estimació experimental de la distància de la Terra al Sol.
  • Estimació experimental de la gravetat i densitat de la Lluna, això com l’altura dels seus cràters.
  • Creació d'un anàglif per visualitzar la Lluna en 3D.
  • Càlcul del període de rotació del Sol.
  • Determinació de la massa de Júpiter. Estimació del seu període de rotació.
  • Estudi experimental del forat negre Sagitari A*. Estimació de la seva massa i del seu radi.
  • Anàlisi de les ejeccions de massa coronal del Sol (CME) . Aurores boreals i australs.
  • Astronomia al pati: estudi de l’evolució de l’ombra d’ un gnòmon. Línia meridiana.
  • Experiència d'Eratóstenes amb el model de "Terra paral·lela".
  • Disseny i construcció d'un telescopi refractor "low cost".
  • Disseny i construcció d'un rellotge de Sol per al centre educatiu.
  • Disseny i construcció d’espectroscopis cassolans.
  • Observació de l’espectre Fraunhofer del Sol. Anàlisi dels elements químics de la seva fotosfera.
  • Determinació experimental de la distància Terra-Lluna a partir de l’anàlisi d’una imatge de l’eclipsi anular del Sol del dia 3 d’octubre de 2005.
  • Recursos didàctics per a l'ensenyament de la física i l'astronomia.
  • Estimació experimental del camp magnètic de la Terra.
  • Elaboració del diagrama de diapasó de Hubble a partir de fotos de galàxies.
  • Presentació i aplicacions didàctiques del telescopi ZWO SeeStar S50.
  • Presentació d’exemplificacions de Treballs de Recerca en l’àmbit de l’astrofísica.

Metodologia:

El curs seguirà un enfocament actiu i participatiu, combinant sessions teòriques amb activitats pràctiques. Cada sessió estarà centrada en experiments senzills i aplicacions didàctiques, promovent el treball cooperatiu i l'autoaprenentatge. Els participants tindran accés a materials i recursos digitals per reforçar els continguts.
El professorat haurà de portar el seu ordinador amb el programa Tracker instal·lat.
Per a la primera sessió, caldrà portar una cartolina negra, regles, llapis, tisores, compàs, pega, i un full de paper vegetal per tal de construir una cambra fosca que s' utilitzarà després per fer una estimació de la distància de la Terra al Sol.

Avaluació: 

  • Assistència i participació activa a les sessions presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades.
  • Elaboració d'un projecte final aplicable a l'aula, que inclogui alguna de les activitats desenvolupades al curs.
  • Reflexió escrita sobre la implementació d'aquests recursos a l'ensenyament de secundària.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades durant el curs.
  • Elaboració i presentació d'un projecte final aplicable a l'aula.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 1.02. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont (Carrer de Pere de Cabrera, 5, 25001 Lleida)

Horari: 

De 9:00 a 12:30 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25
  • 5a Sessió: divendres 7/07/25
  • 6a Sessió: divendres 8/07/25

INSCRIPCIÓ

Recursos i estratègies per millorar la comprensió lectora i l’escriptura dels estudiants d’ESO i Batxillerat

Persones destinatàries: Professorat de llengua i literatura.

Descripció: L’activitat consistirà en la mostra i explicació de diferents recursos i estratègies que es poden utilitzar per tal d’augmentar la capacitat de comprensió lectora i d’escriptura dels estudiants a l’aula. Es treballaran documents escrits i audiovisuals per tal de reflexionar envers la nostra tasca en aquest àmbit i quines són les eines més encertades per arribar als nostres alumnes.

Formadores: Mercè Ballespí Villagrasa; M. Dolores García Giménez 

 

Objectius:

  1. Teoria i reflexió sobre la situació actual. Bibliografia.
  2. Eines, recursos i estratègies per augmentar la comprensió lectora. Valoració i crítica.
  3. Eines, recursos i estratègies per a millorar l’escriptura. Valoració i crítica.
  4. Elaboració de materials propis i posada en comú.

Continguts:

  1. Reflexionar sobre la situació actual dels nostres centres i dels nostres estudiants respecte a la comprensió lectora i la capacitat d’expressió escrita.
  2. Proposar activitats per tal de millorar el nivell de comprensió lectora i expressiva del nostre alumnat.
  3. Trobar eines i estratègies per tal de facilitar aquesta tasca a nivell docent i discent.
  4. Intercanviar materials i experiències.

Metodologia:

Hi haurà dues sessions de tres hores i mitja i tres sessions de quatre hores i mitja. Les sessions tindran una part teòrica i de mostra d’experiències i una altra part pràctica en la que es realitzarà anàlisi de casos i en la que els assistents podran treballar les seves propostes i estudiar diversos materials. Les hores restants fins a les 25 seran de treball autònom i no seran presencials.

Avaluació i requisits de ceriticació:

  1. Assistència i participació activa al 80% de les sessions.
  2. Es demanarà idear activitats, una de lectura i una altra d’escriptura diferents a les presentades en aquesta formació.
  3. Estudiar i valorar críticament una selecció de textos.

 

Certificació: 30 hores de formació (21 hores presencials; 9 hores de treball personal)

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 2.15, Facultat de Lletres-Edifici del Rectorat.

 

Calendari i horari:

          Dimecres 2 de juliol: de 10 a 12:00 i de 12:30 a 14:40

          Dijous 3 de juliol: de 10 a 12:00 i de 12:30 a 14:40

          Divendres 4 de juliol: de 10 a 12 i de 12:30 a 14:40

          Dilluns 7 de juliol: de 10 a 12 i de 12:30 a 14:40

          Dimarts 8 de juliol: de 10 a 12 i de 12:30 a 14:40

  

INSCRIPCIÓ

Educació emocional en els processos d’acció tutorial personalitzada a l’educació bàsica

Persones destinatàries: Docents d'Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed. Secundària.

Descripció: Aquesta formació pretén aportar continguts, eines i estratègies als docents per tal de dur a terme una excel·lent acció tutorial. Els tres factors principals que cal dominar per desenvolupar una tutoria eficaç són el control del grup (gestió d'aula), la comunicació amb les famílies i l'autoregulació emocional i el benestar docent (evitar la fatiga docent).

Reflexionarem sobre aspectes clau per al control efectiu, positiu i constructiu d'un grup classe, incidint en la tasca tutorial i en la construcció del clima de l'aula. També parlarem de la capacitat comunicativa que hem de tenir els bons tutors i tutores amb les famílies de l'alumnat; veurem com aconseguir un tracte més fluid, una major complicitat i un respecte mutu en la relació família-escola; i, finalment, centrarem la mirada en nosaltres com a tutors i tutores per millorar la relació amb els nostres companys i companyes de feina (interpersonal) i amb nosaltres mateixos i mateixes (intrapersonal), la qual cosa ens permetrà mantenir-nos en un bon nivell i evitar el desgast que va lligat a la tasca docent.

Formador/a: Glòria Farré Vidal i Eric Hernàndez Arancón.

Objectius:

- Reflexionar envers els quatre àmbits d'actuació de l'acció tutorial: l'alumnat, les famílies, l'equip educatiu i un mateix/a.

- Conèixer i compartir estratègies i recursos per implementar en el dia a dia a les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària i ESO.

- Promoure una gestió efectiva i afectiva del grup classe, que sigui ferma i segura però alhora propera.

- Gestionar la comunicació amb les famílies d'una forma eficient.

- Aprendre a relacionar-nos amb els companys i companyes de feina i amb un/a mateix/a d'una manera positiva.

- Fomentar una visió crítica però constructiva de la nostra feina com a docents.

- Compartir, entre tots els/les participants del curs, reflexions, estratègies, recursos i opinions.

- Viure la nostra feina amb una mica més d'il·lusió i una mica menys d'angoixes i neguits.

- Reflexionar envers l'acció tutorial compartida i la vinculació d'aquesta al benestar docent.

Continguts:

- Comunicació.

- Autoestima.

- Lideratge.

- Vincles.

- Resiliència

- Benestar docent.

- Acció tutorial. .

Metodologia:

Metodologia socioafectiva. Sessions teòrico-pràctiques presencials per aprofundir en els diferents continguts del curs.

Role-playing i gestió i resolució positiva de conflictes.

Avaluació: 

- Avaluació continuada mitjançant les activitats d'aprenentatge.

- Participació activa en les activitats proposades.

- Atenció personalitzada.

- Tasca final de transferència de la formació al context d’aula, centre o Servei Educatiu.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

- Assistència mínima a un 80% de les sessions de formació.

- Participació activa durant les diferents dinàmiques proposades i

- Validació positiva de la tasca proposada en el termini establert.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 1.04. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont (Carrer de Pere de Cabrera, 5, 25001 Lleida)

Horari: 

De 9:00 a 14:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: divendres 4/07/25
  • 5a Sessió: dilluns 7/07/25

  

INSCRIPCIÓ

Emergència climàtica: Resiliència ambiental a les Comunitats Educatives

Persones destinatàries: Docents de tots els nivells educatius

Descripció: Amb l’emergència climàtica cada cop més evident, la humanitat tenim un repte existencial al que hem de donar resposta des de tots els fronts possibles. Els centres educatius tenim un paper molt important tant per a conscienciar la societat com per donar resposta i adaptar-nos als nous escenaris que ja patim (onades de calor, sequeres, crisis energètiques, pandèmies, etc.).

En aquesta formació farem un repàs de les diferents situacions que s’estan vivint arreu del planeta, quines eines i solucions s’estan aplicant i plantejarem quines respostes podem donar des dels diferents centres educatius.

Formador: Javier Hernández López

Objectius:

- Conèixer les diferents situacions i esdeveniments d’arreu del planeta que està ocasionant la humanitat i que estan provocant la crisi climàtica

- Detectar quins canvis climàtics ens afecten i què podem fer des dels centres educatius

- Descobrir diferents entitats i accions de resposta per lluitar contra la crisi climàtica

- Debatre i donar punts de vista sobre les diferents situacions presentades

- Elaborar un pla d’acció per aplicar-ho als nostres centres educatius

Continguts:

- Emergència Climàtica: evolució del canvi climàtic

- Resposta global i local al problema: Agenda 2030 i les ODS

- La transició energètica i social: factors clau en la crisi climàtica.

- Entitats que lluiten contra la crisi climàtica

- Eines de recollida i anàlisi de dades als centres educatius: Petjada de carboni, consum energètic i de recursos, etc.

- Recursos i accions que podem dur a terme des dels centres educatius

- Pla d’acció climàtica als centres educatius.

Metodologia:

- Lectura de diferents articles i documents

- Visualització de diferents videos explicatius i documentals

- Resposta de preguntes i debat en petit i gran grup

- Pluja d’idees i comentaris mitjançant eines digitals

- Participació de ponents experts en el tema (per confirmar)

- Elaboració d’activitats i un pla d’acció climàtica adaptat al nostre centre educatiu.

Avaluació: 

- Participar activament en els debats i activitats realitzades.
- Elaborar un pla d'acció o activitat aplicable al centre educatiu on es demostri el coneixement de les diferents eines i recursos per lluitar contra la crisi climàtica des del nostre centre educatiu.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de l'activitat formativa.
  • Validació positiva de la proposta aplicable al centre.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 9:00 a 12:30 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25
  • 4a Sessió: dilluns 7/07/25
  • 5a Sessió: dimarts 8/07/25
  • 6a Sessió: dimecres 9/07/25
  • 7a Sessió: dijous 10/07/25

  

INSCRIPCIÓ

En avant la musique!

Persones destinatàries:Professorat de Llengua francesa; professorat de música

Descripció: Fer servir la música-les músiques en alguna de les seves dimensions per declinar continguts curriculars de diferents nivells educatius i prendre (més) consciència del seu valor motivador per a l’aprenentatge acadèmic i d’identitat com a éssers humans.
L’activitat es durà a terme en francès. Cal tenir un Nivell B1 com a mínim.

Formadora: Montse Garriga i Buixó

Objectius:

1. Integrar la música francòfona a les seqüències didàctiques del francès com a llengua estrangera per a diferents nivells educatius.
2. Vehicular continguts fonètics, lèxics, gramaticals, culturals i socials, mitjançant cançons, música instrumental i videoclips, tant actuals com d’altres períodes històrics, i de diferents estils.
3. Elaborar i coavaluar activitats lingüístiques per a dur a terme a l’aula on la música en forma de cançó, instrumental o en videoclip en sigui l’element principal, així com també les biografies dels autors i obres literàries, i xarxes socials dels autors i grups actuals.
4. Elaborar i compartir l’àlbum personal per a un trimestre determinat del curs i segons el nivell educatiu.

Continguts:

1. La vida quotidiana i la música.
2. Els sentiments i la música.
3. La literatura i la música.
4. L’actualitat i la música.

Metodologia:

Els participants al curs participaran activament a les sessions presencials, combinant també amb moments més distesos amb la “pause musicale” i un fragment d’un concert per acabar.

Exemple de sessió
10.00-10.30 aprox:
- Posada en comú de la sessió anterior
- Rappel: “El nostre àlbum”
- Presentació del contingut “Els sentiments i la música”. Microactivitats
individiduals i/o en grup.
10.30-10.45 aprox.: Proposta de model d’activitat amb objectiu(s) lingüístic(s)
determinats.
10.45-11.15 aprox.: Elaboració en grup d’una activitat.
11.15-11.45-12.00, segons nombre d’inscrits: Presentació de les activitats
elaborades.
(12.00-12.15: Pausa) O a determinar, si s’escau.
12.15-12.30: Coavaluació activitats elaborades.
12.30- 12.45: “Pause musicale”. Cadascú presenta una cançó o una música
destinada a una pausa a la classe, segons nivells educatius.
12.45-13.15 aprox.: “El nostre àlbum”. Cadascú explica breument/comenta
l’elaboració del seu “àlbum”.
13.15-13.50: “Som alumnes!” Realització d’activitats per valorar-ne la
pertinència, segons el nivell educatiu i en relació amb la temàtica de la sessió.
13.50: En concert.

Avaluació: 

80% d’assistència al curs i realització de l’àlbum personal per al trimestre, segons el nivell educatiu.

Certificació: 20 hores de formació.(15h presencials + 5h tasques autònomes)

Requisits de certificació:

80% d’assistència al curs i realització de l’àlbum personal per al trimestre, segons el nivell educatiu

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

Horari: 

De 10:00 a 14:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 8/07/25  10:00 a 14:00 h.
  • 2a Sessió: dimecres 9/07/25 10:00 a 14:00 h.
  • 3a Sessió: dijous 10/07/25 10:00 a 14:00 h.
  • 4a Sessió: divendres 11/07/25 10:00 a 13:00 h.

  

INSCRIPCIÓ

AI, Tech and Competencies: Revamping Traditional English Methodology

Persones destinatàries: Docents d’anglès de primària, secundària, EOI i adults.

Descripció: La IA ha vingut per quedar-se i no es pot fer veure que no hi és. Ens pot ajudar en la nostra tasca docent? I tant! En aquest curs esbrinarem com podem desenvolupar la competència comunicativa del nostre alumnat i tot fent ús de la IA. L’objectiu de la formació és empoderar el professorat de primària, ESO i Bat per a dissenyar una programació que asseguri el desenvolupament de la competència comunicativa en anglès de l’alumnat tot ajudant-nos de la intel·ligència artificial. Serà una formació eminentment pràctica a partir de l’anàlisi de documents d’aula amb l’objectiu d’elaborar un esbós de programació d’una situació d’aprenentatge fent ús de la IA.

Formadora: Montse Irun Chavarria

Objectius:

  • Aplicar la intel.ligència artificial en les situacions d’aprenentatge tant per ajudar en la tasca docent com en l’aprenentatge de l’alumnat.
  • Compartir situacions i experiències d’aprenentatge globalitzadores motivadores, capacitadores, i contextualitzades que incloguin eines TIC i, en especial, IA.
  • Argumentar i evidenciar les característiques d’una avaluació formativa i formadora que ajudi l’alumnat a millorar.

Continguts:

  • La Tecnologia i la IA a l’aula d’anglès.
  • Les situacions d’aprenentatge en anglès i la iA.
  • L’avaluació competencial per i com aprenentatge i la IA.

Metodologia:

Taller pràctic on, a partir d’unes pautes i models, treballarem es continguts de cada sessió. Taller per guiar en la implementació d’activitats pràctiques utilitzant la tecnologia i la intel·ligència artificial per a desenvolupar a les aules i per ajudar al professorat en les tasques docents a l’aula d’anglès.

Avaluació: 

  • Aprofitament de la transferència immediata a la pràctica docent dels continguts relacionats de l'activitat formativa.
  • Definició de les línies de treball a seguir per a l'aplicació de la formació a la pràctica docent.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata. Treball autònom. 

Altres dades de la formació:

Format: Virtual.

Espai: Sessions virtuals.

Horari: 

De 9:00 a 13:15 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 2a Sessió: dijous 3/07/25
  • 3a Sessió: divendres 4/07/25
  • 4a Sessió: dilluns 7/07/25
  • 5a Sessió: dimarts 8/07/25

  

INSCRIPCIÓ

Explorant Matemàtiques

Persones destinatàries: Docents que imparteixen (o poden impartir) matemàtiques

Descripció: Com aprenem matemàtiques? Com podem ajudar el nostre alumnat a adquirir aquesta competència? Què és aquest nou bloc «estocàstic»?

Formador: Andreu Arbó Trabado

Objectius: 

Analitzar l'aprenentatge de les matemàtiques, l'ús que en podem fer com a docents i la comprensió principal del bloc estocàstic.

Continguts:

- Estocàstica i atzar
- Didàctiques més emprades
- Avaluació (amb matemàtiques)
- Heurístiques
- Eines matemàtiques

 

Metodologia: El curs seguirà un enfocament actiu i participatiu, combinant sessions teòriques amb activitats pràctiques.

Avaluació: 

Validació positiva en relació amb les tasques:
- On trobem l'atzar al nostre dia a dia?
- Generem un boxplot i l'expliquem de la nostra rutina.
- Anàlisi de dues notícies i valorar si les seves conclusions són correctes segons la mostra.
- Aplicar un test i una correlació a unes dades.
- Lectura i debat en línia.
- Enfocament sociocultural i atenció a la diversitat: dissenyar activitats que atenguin la diversitat dins l'aula
- Aplicar una sola heurística és correcte? Com aplicaries les heurístiques estudiades per explicar l'estocàstica estudiada a l'inici de curs?

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació: 80% d'assistència a les sessions de formació i realització de les tasques encomanades.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 1.01 de l'edifici Polivalent 1. Campus de Cappont, UdL (carrer de Jaume II, 71. 25001 Lleida)

Horari: 

De 9:30 a 14:00 h.

Calendari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25
  • 3a Sessió: divendres 4/07/25
  • 4a Sessió: dijous 10/07/25
  • 5a Sessió: divendres 11/07/25

  

INSCRIPCIÓ

Aprenentatge Basat en projectes professionals (APP). Mètode RADAR a l’FP

Persones destinatàries: Docents de Formació Professional

Descripció: Aquesta activitat està prevista per donar eines al professorat de formació professional per tal de poder implementar en el seu propi centre tot o part d’un cicle en aprenentatges basats en projectes.

Formador/a: Olga Castilla Corsà i Paco González Hidalgo.

Objectius:

  • Explicar l’organització i el disseny de tot un cicle per projectes a través d’un Mètode RADAR.
  • Explicar l’organització i el disseny de projectes intermodular als CF aplicant el mètode.
  • Al finalitzar la formació, els assistents, han de tenir una proposta dels projectes a realitzar durant el 1r curs i tenir redactat el primer projecte.

Continguts:

Disseny del cicle formatiu mitjançant projectes intermodulars (APP) amb l'aplicació del mètode RADAR:
R- Fase de Reflexió (dia 1)
A- Fase d'Anàlisi (dia 2)
D- Fase de Disseny (dia 3)
A- Fase d'Acotació (dia 4)
R- Fase de Reorganització (dia 5)

El curs consta de 10 activitats recomanes (de les quals 5 són obligatòries per superar el curs) i 4 preguntes de reflexió.

Metodologia:

El curs segueix una metodologia pràctica i participativa, combinant l'exposició teòrica amb el treball col·laboratiu i l’assessorament personalitzat:

  • Exposicions teòriques: Introducció a la metodologia ABP i al mètode RADAR.
  • Debat grupal: Discussió de casos pràctics reals aportats pels participants.
  • Activitat pràctica: Diagnosi inicial del cicle formatiu o del mòdul seleccionat.
  • Assessorament individualitzat: Feedback dels formadors sobre els projectes desenvolupats pels participants.
  • Treball autònom o en equip: Els participants hauran de completar tasques pràctiques entre sessions.

Avaluació: 

L’avaluació es durà a terme mitjançant el lliurament de les activitats proposades pel professorat del curs. Per a la superació del curs han de realitzar-se 5 activitats de les 10 activitats proposades. 

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

- 80% d'assistència a les sessions de formació.

- Realitzar-se 5 activitats de les 10 activitats proposades. 

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula -. Ed. Polivalent 2. Campus de Cappont.

 

Calendari i horari:

  • 1a Sessió: dimarts 1/07/25 de 15:30 a 19:30
  • 2a Sessió: dimecres 2/07/25 de 15:30 a 19:30
  • 3a Sessió: dijous 3/07/25 de 15:30 a 19:30
  • 4a Sessió: dimarts 8/07/25 de 15:30 a 20:00
  • 5a Sessió: dijous 10/07/25 de 15:30 a 20:00

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del segon torn (primavera 2025)

 Descarregar Pdf

Convivència positiva: Mediació escolar i benestar emocional com a eines per a la resolució de conflictes

Persones destinatàries:

Descripció: Aquest curs de 20 hores ofereix als docents, eines pràctiques i estratègies innovadores per transformar les seves aules en entorns d'aprenentatge dinàmics, inclusius i centrats en l'alumnat. Combinant les últimes investigacions en neurociència educativa amb metodologies participatives, els participants desenvoluparan competències per gestionar eficaçment l'aula, fomentar la convivència positiva i potenciar l'aprenentatge socioemocional.

Formadora: Laura Baldomà

 

Objectius:

- Desenvolupar estratègies efectives per a la gestió de l'aula i la resolució de conflictes basades en la disciplina positiva i la neurociència.

- Implementar dinàmiques de grup i tècniques de cohesió per crear un clima d'aula inclusiu i col·laboratiu.

- Integrar competències emocionals i habilitats socials en la pràctica docent i l'acció tutorial.

- Dissenyar espais d'aprenentatge flexibles i innovadors que fomentin la creativitat i l'autonomia de l'alumnat.

Continguts:

- Desenvolupar estratègies efectives per a la gestió de l'aula i la resolució de conflictes basades en la disciplina positiva i la neurociència.

- Implementar dinàmiques de grup i tècniques de cohesió per crear un clima d'aula inclusiu i col·laboratiu.

- Integrar competències emocionals i habilitats socials en la pràctica docent i l'acció tutorial.

- Dissenyar espais d'aprenentatge flexibles i innovadors que fomentin la creativitat i l'autonomia de l'alumnat.

 

Persones destinatàries:

Docents d'educació infantil, primària i primer cicle d'educació secundària, així com a professionals de l'àmbit educatiu interessats en la innovació pedagògica i la transformació efectiva de l¿educació.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

Horari: de 17:45h a 20:00h (Sessions de 2h 15minuts)

Calendari: Els Dimecres

  • 5, 12, 19, 26 de febrer
  • 5, 12, 19 i 26 de març

 

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del primer torn (tardor 2025)

 Descarregar Pdf

Persones destinatàries: Docents de totes les etapes educatives que estiguin interessats en l'educació intergeneracional

Descripció: Curs on s'interrelacionarà la vessant teòrica i la pràctica. Realitzarem tallers on els assistents puguin programar experiències intergeneracionals per dur a terme a l'aula. Per què és important educar en l'àmbit intergeneracional? Com podem treballar conceptes lligats a l'edatisme, la soledat no desitjada per tal de promoure la profiguració. L'objectiu general és lligar la docència, la recerca i la transferència.

Formadors/es: 

  • Noemí Font Farré
  • Marta Michans Marquilles
  • Fidel Molina Luque
  • Maria Olivares Zorrilla
  • Joan Tahull Fort

Objectius:

  • Conèixer els conceptes lligats a l'educació intergeneracional: edatisme, soledat no desitjada, profiguració...
  • Aplicar aquests conceptes a propostes educatives que es poden dur a terme a les aules.
  • Analitzar i dissenyar accions educatives en aquesta línea de treball.

Continguts:

  • Conceptes lligats a l'educació intergeneracional: edatisme, soledat no desitjada, profiguració.
  • Programes i/o accions educatives en l'àmbit de l'educació intergeneracional.
  • Guia de bones pràctiques en educació intergeneracional i profigurativa.

Avaluació: 

  • Assistència a les sessions presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades durant el curs.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial i virtual

Horari: de 9:30 a 13:30

Calendari: Els dissabtes

  • 18 i 25 d'octubre (sessions presencials).
  • 15 de novembre (sessió virtual).
  • 17 de gener (sessió presencial).

  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: docents d'àmbit lingüístic de tots els nivells educatius.

Descripció: Aquesta formació oferirà als participants tècniques per a millorar textos literaris i per a crear-ne de propis. D’altra banda, es podrà dissenyar una SA per implementar-la a l’aula. Totes les tasques seran revisades i comentades per les formadores i els assistents hauran, també, de comentar almenys un exercici literari d’un company, seguint les consignes donades prèviament.

Formadores: Maite Alarcón i Mariana Font

Objectius:

  • Conèixer tècniques d’escriptura per a construir textos literaris.
  • Donar eines per a exaltar la pròpia identitat lectora i creadora.
  • Estimular la creativitat literària i artística.
  • Compartir experiències de lectura de textos propis.
  • Elaborar una situació d’aprenentatge per implementar a l'aula o bé escriure un text literari propi.

Continguts:

1a sessió: Presentació del curs. El full en blanc. La inspiració. L’observació del món.
2a sessió (4 hores): El gimnàs de l’escriptura: eines i reptes. Pausa. Les capes de sentit(s).
3a sessió: La visibilitat. Abstracte i concret. La versemblança.
4asessió: Com i què narrar. La veu narrativa. La naturalitat.
5asessió: L’estil. El to. La temperatura. Tancament del taller, mostra d’escrits.
6asessió: Els paradigmes de l'ensenyament de l’escriptura creativa. Pausa. Disseny i
implementació d’una Situació d’Aprenentatge.
7asessió: Criteris, eines i instruments per a la revisió i la correcció de textos. L’avaluació.
Pausa. Fira de Situacions d’Aprenentatge.

 

Metodologia: sessions teòriques i pràctiques.

Certificació: 30 hores de formació (24 hores de docència presencial, 6 hores de treball personal i feedback amb les formadores)

Avaluació/Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Diversos espais a concretar més endavant (Facultat de Lletres i Campus de Cappont)

Calendari i horari: 

  • Dijous 23 d’octubre, de 17:00 a 19:00
  • Dissabte 25 d’octubre, de 09:30 a 14:00 
  • Dijous 30 d’octubre, de 17:00 a 19:00
  • Dijous 6 de novembre. de 17:00 a 19:00
  • Dijous 13 de novembre, de 17:00 a 19:00
  • Dissabte 15 de novembre de 09:30 a 14:00
  • Dissabte 17 de gener de 2026 de 9:30 a 14:00

  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: Docents de primària i secundària interessats en l'ensenyament i aprenentatge de les llengües.

Descripció: Una nova didàctica de l’anglès com a llengua d’ús global a l’aula: pràctiques docents per a contextos diversos. Una formació pràctica per adaptar l’ensenyament de l’anglès als reptes i oportunitats d’un món plurilingüe.

Formadors/es: 

  • Montse Irun Chavarria
  • Enric Llurda Giménez
  • Xavier Martín Rubió

Objectius:

  • Comprendre el concepte de translanguaging i el seu impacte en l’ensenyament d’anglès.
  • Explorar el paper de l’anglès com a lingua franca en contextos educatius.
  • Reconèixer la diversitat de varietats d’anglès i el seu valor en l’aula.
  • Replantejar l’ensenyament de l’anglès més enllà del model nadiu.
  • Situar el professorat com a agent de canvi en entorns educatius multilingües.

Continguts:

 

  • Translanguaging com a enfocament pedagògic en l’ensenyament de llengües.
  • English as a Lingua Franca (ELF) i les seves implicacions per a la comunicació global.
  • Varietats de l’anglès i reconeixement de la seva legitimitat en contextos educatius.
  • Diversitat lingüística a l’aula i la seva gestió didàctica.
  • Currículum d’anglès i possibilitats d’inclusió de pràctiques translanguagejants.
  • Planificació didàctica en clau plurilingüe i intercultural.
  • Avaluació formativa en contextos multilingües.
  • Materials i recursos adaptats a l’ensenyament de l’anglès com a llengua global.
  • Creences i actituds docents envers les llengües i els parlants no nadius.
  • Tecnologies educatives com a eines per fomentar el translanguaging i l’ELF.

 

Avaluació:

  • Assistència a les sessions presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades durant el curs.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: 5 sessions presencials.

Espai: -

Horari: Dimecresde 17 h a 20 h (Sessions de 3h)

Calendari: 

  • 29 d'octubre.
  • 12 i 26 de novembre.
  • 3 de desembre.
  • 21 de gener.

  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: Docents de cicle superior d'Educació Primària, Educació Secundària, Batxillerat i Formació Professional

Descripció: Xerrades presencials i participatives que donaran eines als docents per a poder treballar amb el seu alumnat l'impacte que el sistema financer i fiscal té en la seva vida quotidiana i en les seves perspectives de futur.
Es facilitarà recursos i materials per a treballar, a les aules, la responsabilitat fiscal, el consum conscient i la planificació econòmica. 

Formadora: Maria Carrera Sabaté

Objectius:

- Capacitar els docents per transmetre a l'alumnat coneixements bàsics del sistema financer i fiscal per a que puguin liderar un futur de prosperitat i protegir-se dels efectes negatius de la falta d'educació financera i tributària (sancions, endeutament excessiu, absència d'estalvi, pèrdua d'oportunitats entre altres...).

- Proporcionar eines i recursos per:

   . fomentar la responsabilitat financera, cívica i tributària entre els joves,

   . fomentar que l'educació financera, cívica i tributària deixi de ser una assignatura pendent del sistema educatiu i arribi a les aules, tal i com preveu la LOMLOE.

Continguts:

- La doble vessant del sistema tributari: ingressos (impostos) i despeses públiques (educació, sanitat, serveis socials), mostrant com afecten la vida quotidiana i el benestar col·lectiu.

- Transferència de la lògica del pressupost públic a l'àmbit privat. L'eina del pressupost privat és un recurs per gestionar els propis diners, controlar despeses i prendre decisions financeres responsables.

Metodologia:

Es treballarà a partir de xerrades participatives i d'un enfocament pràctic, dinàmic i proper.

Avaluació: 

  • Assistència i participació a les sessions presencials.
  • Lliurament de les tasques encomanades.

Certificació: 15 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Valoració positiva de les tasques lliurades.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

  • Sessions presencials: 11 hores.
  • Treball autònom o en equip: 4 hores dedicades a la realització de tasques pràctiques entre sessions.

Espai: Aula ? Campus de Cappont de la UdL.

Horari i calendari: Els dilluns:

  • 3 de novembre de 17:30 a 20:00 h
  • 17 de novembre de 18:00 a 20:00 h
  • 1 de desembre de 18:00 a 20:00 h
  • 15 de desembre de 18:00 a 20:00 h
  • 19 de gener de 17:30 a 20:00 h  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: Docents d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària

Descripció: Sensibilització dels docents enver la gestió i resolució positiva dels conflictes i la implementació de la cultura de pau i el diàleg a partir de les pràctiques restauratives i l’enfocament restauratiu.
Assessorament per a docents per reflexionar entorn la importància de la norma i el respecte en els centres educatius per tal d’ afavorir la bona convivència i clima escolar.
Sensibilització envers com l’Educació Socioemocional com a base de les construccions socials i prosocials en el marc de la comunitat educativa.

Formador: Eric Hernàndez Arancón.

Objectius:

- Adquirir uns coneixements bàsics en l’àmbit de l’educació emocional, l’acció tutorial i el benestar docent aplicant-ho a la gestió i resolució positiva de conflictes.
- Reflexionar envers la importància de la implementació de metodologies o pràctiques educatives que promoguin el respecte i la importància de treballar la norma en l’àmbit educatiu, vinculant-ho a la convivència escolar.
- Introduir les idees clau de les pràctiques i principis restauratius en situacions de conflicte.
- Dissenyar intervencions restauratives per a gestionar les situacions que es donen en un centre.
- Introduir-se en la dinàmica de les pràctiques proactives per a la creació i cohesió de grup.
- Identificar els elements clau de l’enfocament restauratiu a partir del desenvolupament de l’Educació Socioemocional.

Continguts:

● Alfabetitzar-nos socioemocionalment i cohesionar el grup; la base!
● Benestar docent i acció tutorial. Gestió de l’aula i del conflicte.
● Tot és parlar-ho! El diàleg, l’escolta activa i la Comunicació No Violenta. Estratègies comunicatives a l’aula i al centre.
● El conflicte com a oportunitat.
● Pràctiques proactives i responsives per a la gestió i resolució de conflictes a partir d’un enfocament restauratiu.
● Viure per Conviure: convivència escolar i perspectiva restaurativa.
● Anàlisi de casos pràctics i treball en equip de les persones participants.

Metodologia: 

- Metodologia socioafectiva. Sessions teòrico-pràctiques presencials per aprofundir en els diferents continguts del curs.
- Role-playing i gestió i resolució positiva de conflictes..

Avaluació: Es valorarà l'assistència i la participació activa en les sessions i la tasca que es proposarà durant la formació.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència mínima a un 80% de les sessions presencials,
  • participació activa durant les diferents dinàmiques proposades i
  • lliurament de la tasca proposada en el termini establert.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula ?

Horari: de 09:00 h a 14:00 h

Calendari: Els dissabtes:

  • 25 d'octubre,
  • 15 i 29 de novembre,
  • 17 i 24 de gener.

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació: