Equip ICE Aprenentatge basat en joc
Descarregar PdfCoordinació
Nom: Jorge Moya Higueras
Email: jorge.moya@udl.cat
Nom: Jaume March Llanes
Email: jaume.march@udl.cat
Descripció
L'equip ICE d'Aprenentatge basat en joc està format per personal acadèmic de la Universitat de Lleida i professionals de l'àmbit de l'educació.
El personal acadèmic forma part del grup de recerca 2021SGR01432 Neuropsicologia, Metodologia, Diferències Individuals i Processos Psicològics, dins de l'equip Neuropsicologia, Gens i Ambient (NeuroPGA). Aquest equip de recerca s'ha especialitzat durant els últims anys en investigar l'eficàcia dels jocs de taula com eina d'intervenció educativa i psicològica.
Per altra banda, els i les professionals de l'educació són persones interessades en investigar les aplicacions de l'Aprenentatge Basat en Joc en diferents nivells educatius. La majoria de professionals tenen experiència contrastada en aplicar aquest tipus de metodologia.
L'activitat principal de l'equip ICE és crear una pàgina web on s'anirà publicant el perfil educatiu de diferents metodologies lúdiques. Començarem pels jocs de taula moderns, ja que és on més evidència científica hi ha actualment. Per poder fer això, es necessitarà crear una infraestructura d’avaluadors ben entrenats per tal de determinar, després de jugar als diferents jocs de taula, una valoració quantitativa i qualitativa de les diferents competències que es poden treballar amb cada joc.
Com es ben sabut, hi ha jocs de taula que es poden utilitzar en la majoria de nivells educatius, però també n’hi ha molts que únicament son aplicables a determinats cicles. Per tant, necessitem l'ajuda de moltes persones competents en cada perfil determinat. La forma d'arribar als diferents nivells educatius (des d’infantil a secundària) consistirà en contactar amb professorat clau, demanar la implicació del Centre de Recursos Pedagògics i fer difusió directa als centres educatius. Finalment, el producte que es generarà serà una pàgina web d'accés obert.
Objectius
1) Analitzar jocs de taula de l'àmbit lingüístic per a educació infantil i per a educació primària.
2) Extraure el perfil educatiu dels jocs.
3) Dissenyar una unitat didàctica o conjunt de competències específiques de l'àmbit lingüístic que es puguin treballar mitjançant els jocs de taula.
4) Traduir i adaptar material de joc al català.
5) Crear un compte d'Instagram per anar fent visibles les tasques dutes a terme per l'equip.
Continguts que treballem
- Anàlisi de jocs
- Competències específiques que s'han de treballar i de quina manera, amb els jocs analitzats.
- Perfil educatiu dels jocs.
Recursos i activitats
Activitats realitzades en el curs 2024-25:
L'equip ICE ha jugat i analitzat un total de 15 jocs de taula que teòricament haurien d'activar diferents competències lingüístiques específiques. S'han identificat quines competències lingüístiques bàsiques (segons la LOMLOE, Real Decreto 157/2022 i Decret 175/2022), així com les agrupacions de sabers bàsics (segons la LOMLOE), que s'activarien principalment quan s'utilitzin els jocs: Aventuras y paisajes, Carrera de letras, Cat Crimes, Ikonikus, Katudi, La última Meiga, Mente vacuna, Pillado, Sherlock Junior, Story Cubes, Twist Up, Unánimo.
Hem dissenyat un joc de taula seriós (els jocs seriosos són aquells que estan dissenyats amb un objectiu educatiu, i és secundari, però important, l'aspecte lúdic): El joc s'anomena Cursa Inferencial (treballa la competència de comprensió inferencial de textos orals i escrits).
Activitats realitzades en el curs 2023-24:
Hem analitzat el perfil educatiu de 5 jocs de taula moderns utilitzant la metodologia de comitè d'experts. Els jocs de taula analitzats han sigut: Abejitas Zum Zum, Halli Galli, Isla Calavera, Monster Match, Piko Piko.
L'equip ha començat a organitzar una recollida de mostra per al curs 24/25 per fer una recerca empírica.
Hem proposat les competències educatives que són susceptibles de ser treballades mitjançant jocs de taula.