Jornada de formació en llengua i literatura amb Daniel Cassany

Laboratori lector

Descripció de la xerrada

El passat dimecres 22 de gener, el professor universitari i escriptor Daniel Cassany va visitar les terres de Ponent per participar en dues activitats.

Al matí, de 13.30h a 14.30h, va compartir una classe amb l’alumnat de 1r de batxillerat de l’Institut la Serra de Mollerussa, que ha treballat el darrer llibre de l’autor, Laboratorio lector (Anagrama, 2019) dins l’assignatura de Llengua castellana i literatura.

A la tarda, a les 18.00h, a la Sala de juntes del 2n pis de l’Edifici del Rectorat- Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida, va oferir la xerrada “Animar a leer en Secundaria: ideales y fracasos”, en el marc del curs d’actualització en llengua i literatura organitzat per l’Equip ICE de Llengua i literatura castellanes (secundària-universitat). Aquesta intervenció va anar dirigida específicament a tot el professorat de secundària de llengua i literatura, tant catalanes com castellanes, que va tenir l’oportunitat de compartir experiències i inquietuds professionals amb un referent de primera línia en el seu àmbit de treball.

La xerrada que va oferir Cassany va posar l'accent en el moment històric que estem vivint i en el fet que, saturats de fluxos d'informació transmesa a través de la xarxa, és més necessari que mai que l'alumnat rebi la guia dels docents per a millorar la seva competència lectora, entesa com la capacitat per a dur a terme una lectura crítica. El concepte de lectura contemporània que va exposar el professor Cassany es caracteritza per ser digital, multimodal i plurilingüe. La capacitat per a abordar de manera crítica la saturació de continguts als quals tenim accés a través de les pantalles és imprescindible per a formar a ciutadans capaços d'adonar-se de quan estan sent víctimes de sofisticats mètodes de manipulació. És per això que la proposta del professor Cassany va dirigida a animar als docents a treballar amb conceptes com les fake news, la postveritat o la infoxicación per a estimular la lectura crítica entre l'alumnat.

El nostre formador

Daniel Cassany és professor i investigador d’Anàlisi del Discurs del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). És llicenciat en Filologia catalana i doctor en Didàctica de la llengua. Ha publicat més de quinze llibres sobre comunicació escrita i ensenyament de llengües en català, castellà i portuguès. La seva trajectòria investigadora és documentada en més de cent textos científics presentats en congressos i revistes especialitzades. Ha estat professor convidat en més de vint-i-cinc universitats d’Europa, Amèrica i Àsia. Ha col·laborat amb els responsables d’educació dels governs de Catalunya, Galícia, Euskadi, Espanya, Argentina, Xile i Mèxic en el disseny de programes de promoció de la lectura i l’escriptura.

Organitza: Institut La Serra (Mollerussa) i Equip ICE de Llengua castellana i  literatura (secundària-universitat)

Lloc: Institut La Serra (Mollerussa) i Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida

Data: dimecres 22 de gener de 2020

Cartell de la xerrada:

Material gràfic de la xerrada

Àlbum de fotografies