I Jornada d'intercanvi d'experiències STEAM per al professorat

Informació de l'esdeveniment
Inici:
 | 
Diapo2blanc

 

Presentació i objectiu:

A partir d'una inciativa de l'Equip ICE STEAM: El motor del canvi, l'ICE de la Universitat de Lleida i els Serveis Educatius del Departament d'Educació a Lleida van organitzar la I Jornada d'Intercanvi d'Experiències STEAM per al professorat el passat 20 de maig, que va començar a les 17h i va acabar a les 19:30h.

La proposta va acollir un total de 32 experiències desenvolupades ens centres educatius de tots els nivells (de 14 municipis de Ponent i 1 de Tarragona), des d'Infantil fins Centres d'adults, passant per Primària, Secundària, Batxillerat, FP i Camps d'Aprenentatge. 

La Jornada va comptar amb la participació i l'assistència de fins a 160 professores i professors. L'objectiu de la Jornada va ser compartir les experiències STEAM que s'estan desenvolupant actualment o que s'han desenvolupat darrerament en els centres de la demarcació. La intenció era enriquir-nos entre iguals, tot fent possible un intercanvi que va ajudar a inspirar-nos, a compartir i a adaptar les experiències STEAM a la pràctica i a la situació actual. 

 

Format i dinàmica de la Jornada:

El format virtual de l'activitat va permetre als assistents triar l'assistència a les exposicions i interactuar amb el professorat que les ha dut a terme. Les intervencions de cada exposició es van disposarà en una de les quatre sales virtuals que van emetre simultàniament. En cada una d'elles hi va haver 8 exposicions que es van desenvolpuar en un horari sincronitzat per permetre la tria dels assistents a la jornada.

Cada assistent va poder crear un intinerari al seu gust, entrant i sortint de cada sala quan ho creia oportú i les vegades que desitjava. Per facilitar el desenvolupament de la Jornada, les sales es van configurar amb els micròfons dels assistents tancats, però es va disposar d'un xat que anava recollint els comentaris o preguntes dels assistents per a cada una de les intervencions. Tant la dinàmica de la sala, com la del xat van estar moderades.

Després de la 8a exposició, es va obrir una Taula oberta d'intervencions, on es van presentar els comentaris o qüestions recollides en el xat, a fi que les persones expositores poguessin respondre les observacions dels assistents. 

Podeu seguir alguns missatges publicats en el transcurs de la jornada seguint el #JornadaSTEAM a Twitter

 

Àlbum de fotografies de la Jornada


 

Taula d'exposicions:

ATENCIÓ: Per veure el vídeo de cada exposició, clica damunt del títol.

 

 

 

Horari

 

Vídeo sencer de la Sala virtual 1

 

 

Vídeo sencer de la Sala virtual 2

 

 

Vídeo sencer de la Sala virtual 3

 

 

Vídeo sencer de la Sala virtual 4

 

 

17h - 17:05h

 

 

Presentació de la Jornada

 

 

Presentació de la Jornada

 

 

Presentació de la Jornada

 

 

Presentació de la Jornada

 

17:05h

 - 17:20h

La lluna al detall

 

per Anicet Cosialls 

(INS Guindàvols).

Nivell: Batxillerat

Més informació.

Del riu al mar: el Segre, un riu de coneixement i diversió

 

per Imma Capell 

(INS Màrius Torres).

Nivell: 1r ESO

Més informació.

Gamificant l'ESO amb superherois

 

per Javier Badia 

(FEDAC Lleida).

Nivell: 1r ESO

Més informació.

El campanar de Mollerussa

 

per Andreu Arbó 

(CFA Mollerussa).

Nivell: GES2

Més informació.

17:20h

 - 17:35h

Sistema solar escalat a Lleida

 

per Xavier Benlliure 

(INS Maria Rúbies).

Nivell: Multinivell.

Més informació.

Confi-estada al CdA Juneda

 

per Assun Martínez

(CdA de Juneda).

Nivell: 5è i 6è Primària

Més informació.

Projectes STEAM

 

per Helena Aznar

(IE Magraners).

Nivell: CS Primària

Més informació.

Hi ha alternatives d'energia a Alpicat?

 

per Sara Cabello, Montse Remacha  i Carles Santolaria

(Institut d'Alpicat).

Nivell: 3r ESO

Més informació.

17:35h

 - 17:50h

"Mes sucre...més dolç?"

 

per Mónica ELía

(INS Joan Oró).

Nivell: 3r d'ESO

Més informació.

Els Arbres del Camp Escolar

 

per Emma Carreras i Oriol Llobera

(INS Joan Oró).

Nivell: 1r d'ESO

Més informació.

Quanta aigua em bec si em menjo una bossa de crispetes?

 

per Iolanda Huguet

(INS Mollerussa IV).

Nivell: 1r ESO

Més informació.

Laboratori d'energies sostenibles: cel·les solars

 

per Laia Roset 

(CdA Vall de Boí).

Nivell: BTX i CFGS

Més informació.

17:50h

 - 18:05h

Solutions inspired by nature

 

per Batlle Aixalà, Marc

(INS Torre Vicens).

Nivell: 3r, 4t  ESO, 1r Bat

Més informació.

Reaccions - en - cadena

 

per Mertxe Lasierra

(Escola Sant Isidre de Gimenells).

Nivell: CM-CS Primària

Més informació.

Projecte d'indagació

 

per Sílvia Roca 

(ESC Timorell de Castelldans).

Nivell: CS Primària

Més informació.

STEAMBIENT, l'APP Sostenible

 

per Josep M. Perelló i Jan Accensi 

(INS Torre Vicens).

Nivell: 4t d'ESO

Més informació.

18:05h

 - 18:20h

Cuina amb insectes

 

per Lorena Payà i Anna Juanmartí

(INS La Pobla de Segur)

Nivell: 1r ESO

Més informació.

Del món a Hanoi

 

per Juan Aige

(INS Torre Vicens).

Nivell: 2n d'ESO

Més informació.

La revista escolar

 

per Rafa Burgos 

(ESC Parc del Saladar).

Nivell: CS Primària

Més informació.

Gimcana STEAMBIENT

 

per Esther Pintó 

(INS Torre Vicens)

Nivell: ESO, Batxillerat, FP i Cs Primària

Més informació.

18:20h

 - 18:35h

STEAM Implicats, 

 

per M. Mar Lluelles

(INS La Caparrella)

Nivell: Cicles Formatius

Més informació.

reHUMANAE

 

per Meritxell Miret, Antoni Martin, Montse Remacha

(INS Alpicat i 

INS Torre Vicens)

Nivell: Secundària

Més informació.

Energia solar fotovoltaica: Construïm un cotxe solar

 

per Javi Hernández 

(ESC Pinyana).

Nivell: 6è de Primària

Més informació.

Biotecnologia "Low Cost"

 

per Irene Robleño

(INS Torre Vicens).

Nivell: ESO i Bat

Més informació.

18:35h

 - 18:50h

Materials intel·ligents

 

per Sònia Pérez

(INS de l'Arboç).

Nivell: 3r d'ESO

Més informació.

Plants Project: Experiència Steam a Primària

 

per Mireia Gonzàlez

(ESC Els Planells).

Nivell: CI de primària

Més informació.

El Trivial STEAM

 

per Nadia Hernàndez

(INS Seròs).

Nivell: Optativa adaptable

Més informació.

Snap hotels

 

per Laia Miró

(INS Joan Brudieu)

Nivell: 2n Bat i CFGS

Més informació.

18:50h

 - 19:05h

Estudi d'una IMU per construir un gimbal

 

per Pere Picoy

(INS Guindàvols).

Nivell: 1r Bat

Més informació.

Missatge a l'espai des de l'art

 

per M.Antònia Sanz

(INS La Valira).

Nivell: 1r ESO

Més informació.

Disseny d'un prototip de moble bar per a l'institut

 

per Roger Vinyoles

(INS Ciutat de Balaguer)

Nivell: 2n d'ESO

Més informació.

Música per un tub: La física dels instruments musicals

 

per Anicet Cosialls 

(INS Guindàvols).

Nivell: Bat

Més informació.

19:05h

 - 19:30h

Taula oberta d'intervencions

Taula oberta d'intervencions

Taula oberta d'intervencions

Taula oberta d'intervencions

 

 


 

 

 


 

Per fer possible aquesta I Jornada, s'ha comptat amb la col·laboració de...

  • El professorat dels centres de Primària, Secundària i FP de les Terres de Lleida i l'Arboç
  • El professorat dels Camps d'Aprenentatge de Juneda i de la Vall de Boí
  • Les persones del Centre de Recursos del Segrià
  • Les persones dels Serveis Educatius dels Serveis Territorials de Lleida
  • Les persones de STEAMCat a Lleida
  • Les persones de direcció i coordinació de l'Institut de Ciències de l'Educació
  • Les persones de l'Equip ICE STEAM: El motor del canvi, de la Universitat de Lleida
  • La persona responsable de comunicació i xarxes de l'ICE de la Universitat de Lleida
  • Les persones de suport tècnic de la Universitat de Lleida

 

          

 

 

 

 

 

 

 ======================================

Com participar i presentar una experència:

Et convidem, doncs a participar-hi i a explicar una experiència STEAM que hagis dut a terme amb el teu alumnat . T'agrairem que omplis aquest formulari, perquè puguem fer el programa de la Jornada.  El darrer dia d'inscripció serà el 13 de maig.

A sota, hi ha indicacions perquè puguis fer una excel·lent exposició.

 

1.-Objectiu:

Presentar una experiència que mostri situacions significatives, integrades i contextualitzades de treball transversal en els àmbits STEAM. 

 

2.- Guia per a l'exposició a partir de preguntes:

Interessa especialment que puguis explicar el plantejament des del punt de vista del professorat:

  • Quin va ser el motiu d’aprenentatge? Quins continguts volíeu posar en valor?
  • Quines competències s’han desenvolupat de manera integrada i en un context real?
  • Quina pregunta/repte va esdevenir el punt de partida i com es va motivar?
  • Com et vas plantejar una activitat STEAM, amb la incorporació dels continguts interdisciplinaris amb les altres àrees?
  • Com hi van intervenir els altres àmbits STEAM del currículum?
  • Quin producte final es va obtenir?
  • Quin pretext va permetre comunicar el resultat obtingut?
  • Quin procés d’avaluació va acompanyar l’activitat STEAM?
  • Quin benefici heu obtingut com a professorat pel fet de treballar transversalment?

NO cal contestar totes les preguntes, sinó aquelles que siguin essencials per fer entendre com vau plantejar l'experiència STEAM. A part del que explicareu, volem que es pugui posar en valor també a partir dels comentaris dels assistents.

 

3.-Format:

  • La durada màxima de l'exposició de cada experiència serà de 10-12 minuts
  • Després de totes les exposicions s'establirà una taula de diàleg amb els assistents
  • Durant l’exposició de l’experiència és important aportar fotografies (en una presentació PPTX o PDF) o el producte físic (si és possible) per tal d’il·lustrar l’experiència.

 

4.-Contacte: ice.secundaria@udl.cat