XIX Jornada de matemàtiques: SUMANT EXPERIÈNCIES

Informació de l'esdeveniment
Inici:
1x1

Descripció i programa de la jornada

 Des de fa 19 cursos, l'Equip ICE Lleimat de matemàtiques organitza una jornada adreçada a tot el professorat interessat en l'ensenyament i aplicació de les matemàtiques, tant en els nivells obligatoris com postobligatoris de l'ensenyament.

La intenció de la jornada és reflexionar tots junts i aprendre noves metodologies i enfocaments per treballar les matemàtiques amb els/les nostres alumnes.

Aquest curs proposem una jornada virtual amb un programa molt estimulant, del qual podem aprendre i treure moltes idees per a l'activitat docent en l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques. Vegem-ho en el quadre següent:

 

9.00h-9.15h

Benvinguda i presentació de la jornada

9.15h-
10.15h

Taula rodona: Compartim metodologies

Participants:

  • Institut-Escola Magraners (Treball per projectes), a càrrec de Helena Aznar i Albert Puértolas

L’Helena és la directora de l’Institut escola i professora de plàstica. L’Albert és professor de matemàtiques a secundària

  • Escola Enric Farreny (Oaoa), a càrrec de Raquel Ferrer Berrio i Marta Broto Folguera

Les ponents són mestres especialistes de música. Actualment treballem com a tutores de cicle inicial. Formem equip des de fa 12 anys a l'escola Enric Farreny de Lleida. Actualment il•lusionades amb el moviment OAOA per les millores que ha provocat en el nostre alumnat.

  • Escola Santa Anna (Innovamat), a càrrec de  Roser Magrans Calvo

Roser Magrans és mestra d'educació primària al centre des del 2005. Tutora de cicle inicial des del 2005. Ha estat coordinadora de cicle inicial del 2008. Porta tres anys amb el projecte Innovamat a l'aula.

 

 

 

10.15h-10.30h

Descans

10.30h-
11.15h

Experiències d'aula: Multipliquem experiències

-El “Kakuro” i "T'agrada anar a comprar?", a càrrec de  Jaume Liarte.

Jaume J. Liarte Montserrat és un professor emèrit de Primària, interessat en crear recursos per millorar el rendiment de l’alumnat, en aquest cas el matemàtic. Pensa que les matemàtiques han de ser diferents i divertides per captar l’interès dels seus alumnes.

Resum:

El Kakuro és un trencaclosques de més dificultat que el conegut Sudoku. “T’agrada anar a comprar?” Consisteix en una sèrie de problemes matemàtics que els nostres alumnes es poden trobar a l’hora de comprar qualsevol producte.

Enllaç a la web de Kakuro 

 

-"El tren de les matemàtiques", a càrrec de Mònica Pou i Naima Farré

La Mònica i la Naima som mestres d'educació infantil, actualment tutores de P3 del col·legi Mirasan, juntes formem un gran equip. Entusiastes de la nostra feina, amb ganes de millorar constantment i conèixer noves experiències. Considerem el joc com a motor de l'aprenentatge i l'autonomia dels alumnes una prioritat.

Resum:

Us volem presentar una experiència matemàtica vivenciada, traslladant un joc de taula al pati de l'escola o qualsevol altre espai, els alumnes en són les fitxes i seran ells qui resoldran els reptes matemàtics que se’ls plantegin. Us animeu?

 

Material experiència El TREN de les MATEMÀTIQUES

 

 

 

 

11.15h-
11.30h

Descans

11.30h-
12.30h

Les gimcanes a l'escola: Gaudim amb les matemàtiques-

  • Gimcanes del Fem Matemàtiques, a càrrec de Mònica Cardona i Alba Carrasco

Mònica Cardona i Alba Carrasco, llicenciades en matemàtiques i professores de matemàtiques a l’institut Manuel de Montsuar de Lleida. Formem part de l’Equip ICE Lleimat de didàctica de les Matemàtiques, des d’on cada any organitzem la segona fase del concurs Fem Matemàtiques a Lleida. L’any 2018 vam organitzat també la final del concurs.

Resum:

Farem un recorregut per les gimcanes que hem preparat aquests darrers anys i que hem realitzat en les segones fases del Fem Matemàtiques i la final de l’any 2018.

Aquestes gimcanes estan repartides per diversos indrets de Lleida:

• El Parc de La Mitjana   - Materials
• El Parc d’Europa d’Almacelles   - Materials
• El Parc de La Serra de Mollerussa   - Materials
• El Parc del Joc de la Bola   - Materials
• La Seu Vella de Lleida   - Materials

Amb aquesta explicació es pretén oferir idees i perquè cadascú les pugui adaptar al seu context i al nivell  que interessi. Per tant, són estratègies per a l’aprenentatge i el gaudi de les matemàtiques amb una activitat molt agradable per a l'alumnat.

Com a exemple, es presentaran dues experiències de gimcana matemàtica, que s'han desenvolupat en dos centres:

 

  • Gimcana de l'institut Gili i Gaya, a càrrec de Joan Folguera

Joan Folguera és llicenciat en ciències matemàtiques a la Universitat autònoma de Barcelona.

Professor catedràtic d’ensenyament secundari, en aquests moments a l’Institut Samuel Gili i Gaya de Lleida. És membre del MMACA i de Lleimat. Ha realitzat diverses conferències, tallers arreu de Catalunya, així com també, ha fet diverses exposicions de material matemàtic. També ha impartit cursos de formació

Resum:

Anualment, a l’Ins Samuel Gili i Gaya es fa una gimcana amb material manipulatiu pels alumnes de 1 ESO excepte els dos últims cursos. L’activitat consisteix en superar 18 proves, on hi ha diversos reptes o activitats matemàtics.

Durant la final de Catalunya del concurs Fem Matemàtiques de l’any 2018, es va fer a l’institut Gili i Gaya i a la Seu Vella, es va fer, també, aquesta gimcana, encara que només hi havia 7 proves.

Es mostrarà als assistents un vídeo molt curt mostrant aquesta activitat amb els alumnes de l’institut, després, es passarà informació, amb una presentació de Power Point, mostrant diverses activitats, i, finalment, els assistents realitzaran algunes proves com i fossin els alumnes

 

Materials per a la presentació

 

  • Gimcana 4t de primària (INS Manuel de Montsuar- Escola Sant Jordi), a càrrec de  Cristina Morell, Neus Oromí, Maria López i Carme Badia

Equip de professores del Departament de Matemàtiques de l’Institut Manuel de Montsuar de Lleida. Estem promovent un treball competencial des de la nostra àrea.

Resum:

Aprofitant que tenim l’escola Sant Jordi al costat de l’institut i molts dels nostres alumnes de l’institut provenen d’aquesta escola, els vam proposar realitzar una activitats conjunta que vam concretar amb una gimcana.
Alumnes de 2n d’ESO vam preparar una sèrie de reptes matemàtics pels alumnes de 4t de primària de l’escola.

 

Materials per a la presentació

12.30h-
12.45h

Descans

12.45h-
13.45h
 

Xerrada cloenda

  • 3 activitats emblemàtiques +1  (I un intent de discurs), a càrrec de Guido Angelo Ramellini 

En Guido és llicenciat en Biologia i postgrau en Educació Matemàtica. Professor de Secundària Obligatòria al Liceo Italià. Soci d’ApaMMs i membre fundador del MMACA. Ha sigut formador de mestres de Primària i Secundària. També és avi.

Resum:

L'activitat educativa és l'àmbit del diàleg, en el qual els diferents plantejaments i punts de vista han de generar, en lloc d'oposar-se, una dinàmica dialèctica, respectuosa amb les seves especificitats. Intentarem analitzar, mitjançant exemples concrets, més o menys coneguts, més o menys aprofundits, algunes d'aquestes aparents divergències: activitats i materials, concrets i abstractes, creativitat i tasques, exercicis i problemes. El repte és que una lectura d'accions educatives des de l'àmbit de l'educació no formal pugui servir per enriquir experiències escolars i estimular el desig de fer-se preguntes.

 

 

 

 

 

Dades d'agenda:

 

Dia:        19 de febrer de 2022

Horari:   De 9 a 14 h

Espai virtual:  https://eu.bbcollab.com/guest/0e66cd249306476bbd33b77dcbd394bc

Inscripció:   http://bit.do/fTnsf 

 

 

Consulteu el CARTELL

 

 

 

Agenda