III Jornada de Llengua i Literatura Catalanes per al Batxillerat

literature-3288098_1920

III Jornada de Llengua i Literatura Catalanes per al Batxillerat

La Universitat de Lleida i els Serveis Territorials d'Ensenyament de Lleida, mitjançant l’Equip ICE de Llengua i Literatura Catalanes, han organitzat la III Jornada de Llengua i Literatura Catalanes per al Batxillerat adreçada a l’alumnat dels nivells de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat i, concretament, a aquells que tenen una orientació cap a les Humanitats.

L’objectiu de la Jornada és donar a conèixer i promocionar la llengua i la literatura catalanes entre l'alumnat de Secundària i Batxillerat per tal d’impulsar la tria del grau universitari que n'ofereix l'estudi a la UdL: Filologia Catalana i Estudis Occitans.

Acollida

Obertura Jornada

Activitat inaugural (al Saló Víctor Siurana)

La boca descosida

a càrrec d'Alba Mascarella

Fotografia de família

Pausa - Esmorzar

Tallers simultanis per a l'alumnat (franja 1)

Taller de literatura per al professorat acompanyant

Tallers simultanis per a l'alumnat (franja 2)

Final de la Jornada

Tallers

1. Com fer una entrevista de recerca, a càrrec de Ramon Sistac

Contingut: Moltes disciplines de les ciències humanes, de la dialectologia a l'antropologia, de la sociologia al periodisme, utilitzen l'entrevista qualitativa i personal com a mètode d'obtenció de dades. Però, sense experiència, no sempre és fàcil aconseguir un bon ambient comunicatiu entre els  interlocutors.

2. Tastet de sintaxi: descobrir i experimentar amb l’arquitectura de les llengües, a càrrec d’Ares Llop

Contingut: L’arquitectura de les llengües a través del joc. Mitjançant petits enigmes, explorarem de manera pràctica com es construeixen les oracions en un repertori molt variat de llengües del món.

3. Construir com escriure o escriure com construir, a càrrec d’Anna Dot

Contingut: Algú va dir una vegada que els textos acadèmics són castells. Des d’aleshores, no he pogut deixar de preguntar-me: quina relació hi ha entre l’escriptura i la construcció? Si construir un castell és una tasca col·lectiva, podem plantejar-nos escriure com si construíssim per acabar fent un text col·lectiu?

4. Joan Brossa, poeta total, a càrrec de Carles Rebassa (Fundació Joan Brossa)

Contingut: Aquest taller pretén mostrar una perspectiva general de la poesia de Joan Brossa i mirar d’interaccionar-hi, mitjançant els diversos formats en què s’expressa el poeta. Així, per a donar a entendre que un poema literari, un de corpori, un de visual, un de performatiu, un d’escènic, etc., es mouen en la mateixa pulsió creativa, posarem en relació poemes diferents de l’autor per a debatre i intentar capir la idea de poesia de Joan Brossa.

5. Lectura dramatitzada, a càrrec de Francesc Pla

Contingut: Es tracta de llegir diferents fragments d’obres de teatre tot dramatitzant la lectura i analitzant el que sentim i el que llegim. És un taller pensat per a les persones que els agrada posar-se en el paper dels personatges..

6. De la idea al paper (o a la pantalla): La creació narrativa, a càrrec de Pol Castellanos

Contingut: Potser no som conscients que la creació narrativa està movent una indústria d'un valor aproximat de 2 trilions de dòlars en tots els seus formats: pel·lícules, sèries, llibres, videojocs... Què hi ha al darrere? Professionals de boli i paper (o teclat i pantalla) que es guanyen la vida tenint idees i creant històries. A casa nostra, a petita escala i en català, també és així, i guionistes i escriptors no paren de generar continguts per a entretenir-nos. Quins són els seus secrets?

La inscripció a la Jornada es pot fer en aquesta adreça.  L'acceptació seguirà l'ordre d'inscripció fins a omplir l'aforament previst.

Un cop inscrits, rebreu un altre correu en relació amb els tallers: us en donarem els títols i les descripcions i us demanarem que indiqueu les preferències de cada alumne/a.

Cartell de la Jornada

Programa de mà de "La boca descosida", amb la relació dels poemes que va recitar l'Alba Mascarella

Àlbum de fotografies de la Jornada