I tu, per què ets racista?

Cicle de conferències sobre racisme i educació

Cartell racisme
Informació de l'esdeveniment
Inici:

 

INTRODUCCIÓ:

 

Des de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL, el grup ICE en Gestions Creatives, la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la UdL, el sindicat CGT Lleida i el col·lectiu Mares Contra el Racisme, oferim una formació centrada en el racisme i l’educació.

La proposta formativa engloba una sèrie de conferències pensades per posar el sistema educatiu, i fonamentalment als i les docents, davant el mirall de la seva praxi. N’hi ha prou en parlar d’escola intercultural per a què sigui una realitat? Tenim formació suficient per tenir una praxi antiracista a l’escola i als instituts? La comunitat educativa està suficientment capacitada i enfortida per a desenvolupar una docència i acompanyament antiracista? En el currículum escolar es contempla el coneixement i la cultura de la diversitat ètnica i cultural de la infància i l’adolescència del nostre territori?

L’antigitanisme, la islamofòbia, el racisme i el masclisme són ideologies que travessen l’estat i la societat. L’escola és fruit d’aquest context i no escapa a transmetre i reproduir desigualtats i violències. Aquest curs, dividit en 6 sessions, compta amb persones expertes de diferents col·lectius minoritzats, que des de diferents àmbits professionals disseccionaran l’escola i la praxis educativa per a generar el debat, la reflexió i la mirada col·lectiva i individual sobre la professió i la institució.

 

A QUI S'ADREÇA?

Animem a participar-hi a totes les persones que us esteu formant per a ser futurs docents, a les professionals de l’educació en actiu, al professorat universitari, a les que treballeu en l’àmbit de l’educació no formal, i a totes aquelles que tingueu interès en el conèixer, millorar, analitzar, enfortir i incorporar la praxis antiracista.

 

PROGRAMA:

 

21 octubre.

EL PRODERAI COM A TAMÍS: UN DISPOSITIU DE CONTROL EDUCATIU

Cheima El Jebary Amisnaou, treballadora social, membre i coordinadora de l'associació Joventut Multicultural Musulmana (JMM)

La introducció de les polítiques de lluita contra l’extremisme violent en l’àmbit educatiu pretén incrementar la vigilància i reprimir els i les estudiants sotmesos a la sospita. L’estudi indica que la mirada i la representació social que té l’alumnat susceptibles al control del PRODERAI es caracteritza per ser estigmatitzadora i carregada de prejudicis. La presència del Treball Social ha de permetre aprofundir en l’origen de la problemàtica i de l’estigmatització de les persones que es troben intervingudes pel protocol, contribuint també a eradicar les desigualtats educatives, i vetllant per l’equitat educativa i la justícia social.

 

4 novembre.

RACISME ANTIGITANISME A L’ESCOLA. CAUSES I CONSEQÜÈNCIES.

Araceli Cañadas Ortega, professora de la matèria “Gitanos de España”. Història i cultura de l’UAH i membre de Camelamos Roma Standing Conference Spain.

L’escola és un reflex de la societat. La nostra societat és masclista, classista i racista. Les persones que creiem que l’educació és transformadora, treballem per trencar amb aquestes dinàmiques presents a la nostra societat i a la nostra escola amb l’objectiu de col·laborar en la formació de ciutadanes i ciutadans lliures i compromesos amb la democràcia real.

 

18 novembre.

COLORBLINDNESS I RACIALITZACIÓ DINS LES "ESCOLES INTERCULTURALS"

Cristina Zhang Yu, col·lectiu Catàrsia d'asiàticdescendents.

La ponència girarà entorn a la reproducció del racisme en els centres educatius amb especial èmfasi en relació amb l’estudiantat asiàtic. També s'assenyalarà el cinisme de les autoanomenades "escoles interculturals" i  algunes reflexions sobre la feina del professorat asiàtic descendent treballant amb professorat blanc i els processos de conscienciació social crítica, tensions i dificultats, però alhora també oportunitats.

 

2 desembre.

’Y TÚ, ¿POR QUÉ ERES NEGRO?’

Rubén H. Bermúdez, fotògraf i docent, cofundador del 'Espacio Afroconciencia'.

La conferència girarà entorn el procés creatiu del llibre “Y tú, ¿por qué eres negro?”. Des d’un imaginari pop i amb tocs d’humor, l’autor tracta d’explicar-nos els secrets del seu viatge en la creació d’aquest projecte.

 

17 febrer.

ESCOLETA ANTIRACISTA, L’ANTIRACISME DES DE BAIX

Maria Ngolong i Adrián Ponce, membres del “Espacio del Inmigrante”.

L’idea de l’Escoleta antiracista és posar a les persones racialitzades i migrades al centre de les discussions sobre racisme. Són elles les expertes perquè viuen el racisme en primera persona i des d’experiències diverses. Quan una persona immigrant entra a una escola a parlar de la seva experiència i dels seus coneixements està mostrant que és un subjecte polític i subverteix la distribució de rols assignats i d’estereotips. L’escola és un aparell ideològic de l’Estat i l’Escoleta no té la pretensió de canviar aquesta institució que té la seva lògica pròpia. L’objectiu és poder canviar la percepció d’un o dos infants i sobretot apoderar a les nostres companyes racialitzades. És important per nosaltres que la seva veu sigui central i s’alliberi. Hem vist que quan una immigrant explica el seu recorregut, la seva visió política i com s’ha organitzat col·lectivament, ella i nosaltres ens transformem. Subjectivament i simbòlicament és un acte transformador.

 

3 març.

ACTIVISME ESTÈTIC COM A FORMA DE RESISTÈNCIA

Desirée Bela–Lobedde, escriptora, columnista i activista afrofeminista.

Reivindicació de l’apoderament de les dones afro a través de la imatge personal, descolonitzant-se el cos per descolonitzar la ment com a forma de resistència. Els estàndards de bellesa actual oprimeixen a les dones, afegint un component racial en el cas de les dones negres, que per encaixar en els canons blancs de bellesa es violenten el cos sense mesura. Així doncs, a través de l’activisme estètic, es recorre un viatge personal per treballar la pròpia identitat des del feminisme i l’antiracisme a la vegada que apropa a la resta de població a prendre consciència de les discriminacions que les persones racialitzades pateixen.

 

 

 DADES D'AGENDA:

Horari: Totes les sessions seran en dimecres a les 18h de la tarda i es faran simultàniament de manera presencial (amb aforament limitat i mantenint les distàncies de seguretat) i virtual amb streaming.

Seguiment presencial de les sessions: Sala de Juntes de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la Universitat de Lleida.

Seguiment virtual: L'enllaç s'enviarà a les persones inscrites

 

INSCRIPCIÓ

Amb correu XTEC: http://bit.do/fKfrc

Sense correu XTEC: http://bit.do/fKfrm

Assistència presencial: D’acord amb el Pla de contingència de la UdL, queda suprimida la presencialitat en les 2 primeres sessions. Estarem al cas de noves instruccions, per si podem organitzar les següents sessions amb assistència presencial. Ho avisarem als interessats.

 

CERTIFICACIÓ

  • Certificat d’assistència amb la participació al 80% de les sessions (mínim 5 sessions)
  • Activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a través de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL.

 

Descarrega't el CARTELL