I Jornada de museus i biblioteques escolars.

Espais per desenvolupar la competència informacional dels infants i adolescents

Foto 1

INTRODUCCIÓ:

Des de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL, el grup ICE Museus i biblioteques escolars us convida a la seva primera jornada formativa, que té com a finalitat, d’una banda, donar a conèixer la seva tasca innovadora en l’àmbit de la conceptualització i creació de museus i biblioteques escolars com a espais per a desenvolupar les competències alfabetitzadora i informacional, i, per l’altra, animar els participants que ho desitgin a formar part del grup ICE pel curs 2020-21.

Les sessions que configuren la jornada estan pensades pel personal docent o en formació que empra els objectes en la seva pràctica educativa, però també estan adreçades a qui no ho fa i desitja conèixer el seu potencial didàctic. D’igual manera, els pot ser d’utilitat a docents encarregats de la biblioteca escolar i que desitgen saber com ampliar horitzons amb la introducció d’un museu escolar com a aliat de la biblioteca escolar per ajudar a desenvolupar la competència informacional de l’alumant.

A QUI S'ADREÇA?

Animem a participar-hi a les professionals d’educació en actiu (infantil, primària i secundària), així com al professorat universitari i les persones que us esteu formant per a ser futures docents.

La virtualitat de les sessions ens permet poder convidar participants de tot el territori català.

Dimarts 17 de novembre

Museus escolars: a imatge i semblança de les biblioteques escolars?

Sessió coral coordinada per Nayra Llonch Molina, professora de la FEPTS de la UdL, en la que participaran diversos membres del grup: Iolanda Berengué, Enric Falguera, Gal·la Gassol, Clara López, Verònica Parisi, Carlota Roger, Alba Romero, Miquel Sabaté, Jesús Sauret i Moisés Selfa.

Aquí teniu un avenç:

Parisi-Moreno, V., Selfa, M., & Llonch-Molina, N. (2019). Bibliotecas escolares, museos escolares y competencia informacional: una propuesta de trabajo interdisciplinar en la formación de maestros de educación infantil. En S. Alonso, J. M. Romero, C. Rodríguez-Jiménez, y J. M. Sola (Eds.), Investigación, innovación docente y TIC: nuevos horizontes educativos (pp. 1872-1882). Dykinson. https://tinyurl.com/yyzxn7f8

Dijous 19 de novembre

El primer pas cap a la creació del museu escolar: descobrir el potencial didàctic dels objectes

Clara López Basanta, professora de la FEPTS de la UdL i Coordinadora de la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran

Presentació del Manual per a la catalogació dels objectes del museu escolar

Gal·la Gassol Quílez, mestra d’educació primària

Pel que fa a la didàctica de l’objecte hi ha molta documentació i sovint està vinculada a la didàctica de la història i les ciències socials, però és una visió restrictiva que amb la pràctica escolar s’eixampla:

Llonch-Molina, N. (2017). Propuesta de modelo de enseñanza-aprendizaje de la historia en formación de maestros/as a través de la didáctica del objeto. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 147-174. https://doi.org/10.4995/redu.2017.5994

Llonch-Molina, N. y Parisi-Moreno, V. (2016). Contribuciones a la didáctica de la Historia a través del método de análisis del objeto: como ejemplo… una “vasulla”. Panta Rei: revista de ciencia y didáctica de la historia, 8, 111-124. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7

Santacana, J., y Llonch-Molina, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Ediciones Trea.

Respecte al Manual per a la catalogació dels objectes del museu escolar és el resultat de la feina del grup ICE durant el curs 2019-20 i que presentarem en primícia.

Dijous 26 de novembre

Idees entorn la creació i dinamització d'un museu escolar: les rèpliques d'objectes

Jesús Sauret, professor de secundària i de la FEPTS de la UdL

DADES D'AGENDA

Horari: Les tres sessions començaran a les 17.30h i finalitzaran a les 19.30h. Es realitzaran de manera virtual. Totes elles contemplen una part de debat i intercanvi d’experiències.

Seguiment virtual a través del següent enllaç: http://bit.do/fK2Hx

Activitat gratuïta

INSCRIPCIÓ

CERTIFICACIÓ

• Certificat d’assistència amb la participació al 80% de les sessions
  • Activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a través de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL.

Si teniu alguna consulta a fer sobre el contingut i dinàmica de la jornada, escriviu a nayra.llonch@udl.cat

Descarrega’t EL CARTELL