Actualització en didàctica de la llengua i literatura castellanes

Estrategias de gamificaciónpara el aula de lengua y liter atura(3)

INTRODUCCIÓ:

L'Equip ICE de Llengua i literatura castellanes Secundària-Universitat organitza per a aquest curs un programa d’activitats dirigides a presentar dinàmiques de treball i iniciatives innovadores vinculades amb la pràctica docent diària i amb la normativa vigent que regula la nostra feina al professorat de la matèria de Llengua castellana i literatura de secundària i batxillerat així com al professorat de l’Àmbit lingüístic i altres àmbits que puguin treure profit de les propostes metodològiques exposades.

OBJECTIU:

Divulgar continguts i metodologies didàctiques innovadores.

PROGRAMA DE TOTES LES SESSIONS DE FORMACIÓ:

Octubre 2020

1. Sheila Queralt: Tus palabras dejan rastro. Introducción a la lingüística forense (2 hores). Dilluns 19 d’octubre a les 18.00h: Cartell de la sessió

Crònica de la sessió:

• LA CRÒNICA

Llegeix el que diuen als mitjans:

REVISTA ARCHILETRAS

• LA MANYANA

• LA MANYANA en PDF

2. Germán Cánovas: Proyectos de gamificación para el desarrollo de la expresión escrita (2 hores) Dijous 10 de desembre a les 18.00h: Cartell de la sessió

El dijous 10 de desembre, va tenir lloc una de les activitats proposades per l'Equip ICE de Llengua i Literatura Castellanes, "Projectes de gamificació per al desenvolupament de l'expressió escrita" a càrrec de Germán Cánovas,
professor de Llengua i Literatura Castellanes.

Aquesta xerrada no va ser un curs de gamificació per poder-lo aplicar de forma immediata a les aules, sinó el relat d'una experiència que ell i un company del seu departament, amb el qual també comptem, en Víctor González, porten a terme en un context molt concret: una educació sense llibres de text. Ens va explicar que havíem de tenir molt clar que els projectes de gamificació van més enllà de la idea del simple joc. Es tracta de dotar d'estratègies, pròpies del joc a coses que no ho són, i així, poder motivar l'alumnat, creant hàbits col·laboratius.

• Vídeo de la sessió:

3. Mamen Horno Chéliz, de la Universidad de Zaragoza, coordinadora EBAU Aragó: Beneficios de tratar la ambigüedad sintáctica en clase de lengua. Dijous 25 de febrer a les 18.00h

El dijous 25 de febrer a les 18 h, tindrà lloc una nova sessió virtual dels tallers d'Actualització en didàctica de la llengua i literatura castellanes, amb el títol  Beneficios de tratar la ambigüedad sintáctica en clase de lengua, a càrrec de la Dra Mamen Hornos, professora de lingüística a la Universidad de Zaragoza, membre del grup de recerca de referència de la DGA Psylex.

Cartell de la sessió

• Vídeo de la sessió:

4. Estrella Montolío: Cosas que pasan cuando conversamos. Dimecres 21 d'abril a les 18.00 h

Cosas que pasan cuando conversamos,

A càrrec de la Dra. Estrella Montolío, professora de la Universitat de Barcelona i autora del llibre amb el mateix títol.

Aquesta vegada reflexionarem sobre la conversa: Què passa quan en una conversa sorgeixen malentesos? Què implica que dues persones parlin simultàniament o s'interrompin amb freqüència? De quina manera podem expressar-nos assertivament o defensar-nos de les agressions verbals? ¿Les formes comunicatives tecnològiques amplien els avantatges de parlar cara a cara?

Dimecres 21 d'abril a les 18.00 h

El pasado 21 de abril de 2021 tuvo lugar la penúltima sesión del curso 2020-2021 organizada por el Equipo ICE de Lengua y literatura castellanas.En ella tuvimos la oportunidad de mantener una conversación con Estrella Montolío, autora de la obra-ensayo Cosas que pasan cuando conversamos (Ariel )que vio la luz en enero de 2020. Estrella Montolío es catedrática de Lengua española de la Universitat de Barcelona y experta en la comunicación en diversos ámbitos profesionales. Tal y como nos tiene habituados en sus publicaciones y en sus apariciones públicas, Estrella Montolío desplegó en un estilo claro, comunicativo y seductor algunas de esas “cosas que pasan” cuando mantenemos una conversación.

A partir de las diferentes cuestiones planteadas en la obra, Montolío reflexionó en voz altasobre interrogantes que nos planteamos con frecuencia: ¿por qué nos interrumpimos frecuentemente?, ¿cómo podemos comunicarnos de forma asertiva?, ¿la comunicación tecnológica mejora la forma de comunicación cara a cara?, ¿por qué nos gustan tanto las narraciones?, etc.

En definitiva, la ponente reivindicó la importancia de abrir más espacios de reflexión sobre la conversación y desarrollar y ampliar nuestra percepción sobre esta forma de comunicación, crucial para el éxito en nuestras relaciones sociales.

Al finalizar la charla algunos de los asistentes intercambiaron sus impresiones con Estrella Montolío al hilo de los distintos temas que fueron surgiendo en la sesión.

5. Maria Bañeras i Sandra España: Desafíos en la creación de un libro de texto de lengua para bachillerato. Dimecres 28 d'abril a les 18.00h

El proper dimecres 28 d'abril tindrem amb nosaltres a Maria Banyeres i Sandra Espanya, co-autores del mètode
DUAL. Llengua Castellana i Literatura per a segon de batxillerat, publicat per l'editorial Vicens-Vives.

En la seva intervenció ens parlaran dels principals reptes als quals han hagut d'enfrontar per a l'elaboració d'uns materials didàctics plenament adaptats a el segle XXI i als entorns digitals.

Dimecres 28 d'abril a les 18.00 h

Presentació utilitzada durant la sessió

Vídeo de la sessió: