Cursos de formació del professorat

 Descarregar Pdf
Web 1x1

 

Des de l'ICE de la UdL amb la col·laboració del Departament d'Educació i Formació Professional, t'oferim un ventall de cursos de formació per tal que puguis aprofundir en la temàtica que més t'interessi amb la finalitat de millorar la teva formació i puguis transferir aquests aprenentatges a la teva aula.

Cal fer la inscripció clicant a l'enllaç corresponent que trobaràs al final de la informació de cada curs.

   Darrera modificació:

Informació i inscripcions als cursos del primer torn (tardor 2025)

 Descarregar Pdf

Persones destinatàries: Docents de totes les etapes educatives que estiguin interessats en l'educació intergeneracional

Descripció: Curs on s'interrelacionarà la vessant teòrica i la pràctica. Realitzarem tallers on els assistents puguin programar experiències intergeneracionals per dur a terme a l'aula. Per què és important educar en l'àmbit intergeneracional? Com podem treballar conceptes lligats a l'edatisme, la soledat no desitjada per tal de promoure la profiguració. L'objectiu general és lligar la docència, la recerca i la transferència.

Formadors/es: 

  • Noemí Font Farré
  • Marta Michans Marquilles
  • Fidel Molina Luque
  • Maria Olivares Zorrilla
  • Joan Tahull Fort

Objectius:

  • Conèixer els conceptes lligats a l'educació intergeneracional: edatisme, soledat no desitjada, profiguració...
  • Aplicar aquests conceptes a propostes educatives que es poden dur a terme a les aules.
  • Analitzar i dissenyar accions educatives en aquesta línea de treball.

Continguts:

  • Conceptes lligats a l'educació intergeneracional: edatisme, soledat no desitjada, profiguració.
  • Programes i/o accions educatives en l'àmbit de l'educació intergeneracional.
  • Guia de bones pràctiques en educació intergeneracional i profigurativa.

Avaluació: 

  • Assistència a les sessions presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades durant el curs.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial i virtual

Horari: de 9:30 a 13:30

Calendari: Els dissabtes

  • 18 i 25 d'octubre (sessions presencials). Edifici Polivalent 1. Aula 2.11
  • 15 de novembre (sessió virtual).
  • 17 de gener (sessió presencial). Edifici Polivalent 1. Aula 2.11

  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: docents d'àmbit lingüístic de tots els nivells educatius.

Descripció: Aquesta formació oferirà als participants tècniques per a millorar textos literaris i per a crear-ne de propis. D’altra banda, es podrà dissenyar una SA per implementar-la a l’aula. Totes les tasques seran revisades i comentades per les formadores i els assistents hauran, també, de comentar almenys un exercici literari d’un company, seguint les consignes donades prèviament.

Formadores: Maite Alarcón i Mariana Font

Objectius:

  • Conèixer tècniques d’escriptura per a construir textos literaris.
  • Donar eines per a exaltar la pròpia identitat lectora i creadora.
  • Estimular la creativitat literària i artística.
  • Compartir experiències de lectura de textos propis.
  • Elaborar una situació d’aprenentatge per implementar a l'aula o bé escriure un text literari propi.

Continguts:

1a sessió: Presentació del curs. El full en blanc. La inspiració. L’observació del món.
2a sessió (4 hores): El gimnàs de l’escriptura: eines i reptes. Pausa. Les capes de sentit(s).
3a sessió: La visibilitat. Abstracte i concret. La versemblança.
4asessió: Com i què narrar. La veu narrativa. La naturalitat.
5asessió: L’estil. El to. La temperatura. Tancament del taller, mostra d’escrits.
6asessió: Els paradigmes de l'ensenyament de l’escriptura creativa. Pausa. Disseny i
implementació d’una Situació d’Aprenentatge.
7asessió: Criteris, eines i instruments per a la revisió i la correcció de textos. L’avaluació.
Pausa. Fira de Situacions d’Aprenentatge.

 

Metodologia: sessions teòriques i pràctiques.

Certificació: 30 hores de formació (24 hores de docència presencial, 6 hores de treball personal i feedback amb les formadores)

Avaluació/Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Diversos espais a concretar més endavant (Facultat de Lletres i Campus de Cappont)

Calendari i horari: 

  • Dijous 23 d’octubre, de 17:00 a 19:00
  • Dissabte 25 d’octubre, de 09:30 a 14:00 
  • Dijous 30 d’octubre, de 17:00 a 19:00
  • Dijous 6 de novembre. de 17:00 a 19:00
  • Dijous 13 de novembre, de 17:00 a 19:00
  • Dissabte 15 de novembre de 09:30 a 14:00
  • Dissabte 17 de gener de 2026 de 9:30 a 14:00

  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: Docents de primària i secundària interessats en l'ensenyament i aprenentatge de les llengües.

Descripció: Una nova didàctica de l’anglès com a llengua d’ús global a l’aula: pràctiques docents per a contextos diversos. Una formació pràctica per adaptar l’ensenyament de l’anglès als reptes i oportunitats d’un món plurilingüe.

Formadors/es: 

  • Montse Irun Chavarria
  • Enric Llurda Giménez
  • Xavier Martín Rubió

Objectius:

  • Comprendre el concepte de translanguaging i el seu impacte en l’ensenyament d’anglès.
  • Explorar el paper de l’anglès com a lingua franca en contextos educatius.
  • Reconèixer la diversitat de varietats d’anglès i el seu valor en l’aula.
  • Replantejar l’ensenyament de l’anglès més enllà del model nadiu.
  • Situar el professorat com a agent de canvi en entorns educatius multilingües.

Continguts:

 

  • Translanguaging com a enfocament pedagògic en l’ensenyament de llengües.
  • English as a Lingua Franca (ELF) i les seves implicacions per a la comunicació global.
  • Varietats de l’anglès i reconeixement de la seva legitimitat en contextos educatius.
  • Diversitat lingüística a l’aula i la seva gestió didàctica.
  • Currículum d’anglès i possibilitats d’inclusió de pràctiques translanguagejants.
  • Planificació didàctica en clau plurilingüe i intercultural.
  • Avaluació formativa en contextos multilingües.
  • Materials i recursos adaptats a l’ensenyament de l’anglès com a llengua global.
  • Creences i actituds docents envers les llengües i els parlants no nadius.
  • Tecnologies educatives com a eines per fomentar el translanguaging i l’ELF.

 

Avaluació:

  • Assistència a les sessions presencials.
  • Realització de les activitats pràctiques proposades durant el curs.

Certificació: 20 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Aprofitament del curs i assolir els criteris de valoració de l’encàrrec.

 

Altres dades de la formació:

Format: 5 sessions presencials.

Espai: Edifici Polivalent 1. Aula 2.12

Horari: Dimecres de 17 h a 20 h (Sessions de 3h)

Calendari: 

  • 29 d'octubre.
  • 12 i 26 de novembre.
  • 3 de desembre.
  • 21 de gener.

  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: Docents de cicle superior d'Educació Primària, Educació Secundària, Batxillerat i Formació Professional

Descripció: Xerrades presencials i participatives que donaran eines als docents per a poder treballar amb el seu alumnat l'impacte que el sistema financer i fiscal té en la seva vida quotidiana i en les seves perspectives de futur.
Es facilitarà recursos i materials per a treballar, a les aules, la responsabilitat fiscal, el consum conscient i la planificació econòmica. 

Formadora: Maria Carrera Sabaté

Objectius:

- Capacitar els docents per transmetre a l'alumnat coneixements bàsics del sistema financer i fiscal per a que puguin liderar un futur de prosperitat i protegir-se dels efectes negatius de la falta d'educació financera i tributària (sancions, endeutament excessiu, absència d'estalvi, pèrdua d'oportunitats entre altres...).

- Proporcionar eines i recursos per:

   . fomentar la responsabilitat financera, cívica i tributària entre els joves,

   . fomentar que l'educació financera, cívica i tributària deixi de ser una assignatura pendent del sistema educatiu i arribi a les aules, tal i com preveu la LOMLOE.

Continguts:

- La doble vessant del sistema tributari: ingressos (impostos) i despeses públiques (educació, sanitat, serveis socials), mostrant com afecten la vida quotidiana i el benestar col·lectiu.

- Transferència de la lògica del pressupost públic a l'àmbit privat. L'eina del pressupost privat és un recurs per gestionar els propis diners, controlar despeses i prendre decisions financeres responsables.

Metodologia:

Es treballarà a partir de xerrades participatives i d'un enfocament pràctic, dinàmic i proper.

Avaluació: 

  • Assistència i participació a les sessions presencials.
  • Lliurament de les tasques encomanades.

Certificació: 15 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència a un mínim del 80% de la durada de les sessions presencials de formació.
  • Valoració positiva de les tasques lliurades.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial

  • Sessions presencials: 11 hores.
  • Treball autònom o en equip: 4 hores dedicades a la realització de tasques pràctiques entre sessions.

Espai: Aula 1.06 de l'edifici Polivalent 2. Campus de Cappont de la UdL.  Carrer de Pere de Cabrera, 5, 25001 Lleida

Horari i calendari: Els dilluns:

  • 3 de novembre de 17:30 a 20:00 h
  • 17 de novembre de 18:00 a 20:00 h
  • 1 de desembre de 18:00 a 20:00 h
  • 15 de desembre de 18:00 a 20:00 h
  • 19 de gener de 17:30 a 20:00 h  

INSCRIPCIÓ

Persones destinatàries: Docents d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària

Descripció: Sensibilització dels docents enver la gestió i resolució positiva dels conflictes i la implementació de la cultura de pau i el diàleg a partir de les pràctiques restauratives i l’enfocament restauratiu.
Assessorament per a docents per reflexionar entorn la importància de la norma i el respecte en els centres educatius per tal d’ afavorir la bona convivència i clima escolar.
Sensibilització envers com l’Educació Socioemocional com a base de les construccions socials i prosocials en el marc de la comunitat educativa.

Formador: Eric Hernàndez Arancón.

Objectius:

- Adquirir uns coneixements bàsics en l’àmbit de l’educació emocional, l’acció tutorial i el benestar docent aplicant-ho a la gestió i resolució positiva de conflictes.
- Reflexionar envers la importància de la implementació de metodologies o pràctiques educatives que promoguin el respecte i la importància de treballar la norma en l’àmbit educatiu, vinculant-ho a la convivència escolar.
- Introduir les idees clau de les pràctiques i principis restauratius en situacions de conflicte.
- Dissenyar intervencions restauratives per a gestionar les situacions que es donen en un centre.
- Introduir-se en la dinàmica de les pràctiques proactives per a la creació i cohesió de grup.
- Identificar els elements clau de l’enfocament restauratiu a partir del desenvolupament de l’Educació Socioemocional.

Continguts:

● Alfabetitzar-nos socioemocionalment i cohesionar el grup; la base!
● Benestar docent i acció tutorial. Gestió de l’aula i del conflicte.
● Tot és parlar-ho! El diàleg, l’escolta activa i la Comunicació No Violenta. Estratègies comunicatives a l’aula i al centre.
● El conflicte com a oportunitat.
● Pràctiques proactives i responsives per a la gestió i resolució de conflictes a partir d’un enfocament restauratiu.
● Viure per Conviure: convivència escolar i perspectiva restaurativa.
● Anàlisi de casos pràctics i treball en equip de les persones participants.

Metodologia: 

- Metodologia socioafectiva. Sessions teòrico-pràctiques presencials per aprofundir en els diferents continguts del curs.
- Role-playing i gestió i resolució positiva de conflictes..

Avaluació: Es valorarà l'assistència i la participació activa en les sessions i la tasca que es proposarà durant la formació.

Certificació: 30 hores de formació.

Requisits de certificació:

  • Assistència mínima a un 80% de les sessions presencials,
  • participació activa durant les diferents dinàmiques proposades i
  • lliurament de la tasca proposada en el termini establert.

Altres dades de la formació:

Format: Presencial.

Espai: Aula 2.12 de l'edifici Polivalent 1. Campus de Capont de la UdL. Carrer de Jaume II, 71, 25001 Lleida

Horari: de 09:00 h a 14:00 h

Calendari: Els dissabtes:

  • 25 d'octubre,
  • 15 i 29 de novembre,
  • 17 i 24 de gener.

  

INSCRIPCIÓ

   Darrera modificació: