Xerrades sobre les lectures de les PAU 2022

Nada v2

PRESENTACIÓ

L’Oficina de les PAU de la Universitat de Lleida i l’Equip ICE de Llengua i literatura castellanes han organitzat dues conferències sobre les lectures obligatòries que han de preparar els estudiants que es presentin a la prova PAU comuna de Llengua castellana i literatura a les convocatòries de juny i setembre de 2022.

L’objectiu de les dues xerrades és enfortir el treball del professorat de 2n de Batxillerat oferint una eina més per millorar la preparació dels estudiants de cara a la prova PAU.

Tots els centres que ho desitgin es poden connectar lliurement a la retransmissió en directe de les xerrades a través dels corresponents enllaços. Per altra banda, les dues intervencions es podran recuperar posteriorment a través de la pàgina web de l’ICE de la UdL.

Conferència 1:

La Fundación, d’Antonio Buero Vallejo, a càrrec de la professora Irene Calvo

El passat dimarts, 22 de març i amb l’aforament encara limitat, ens va acompanyar la professora Irene Calvo Santisteban de l’institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, per tal de parlar-nos d’una de les lectures obligatòries propostes aquest curs, per l’examen de selectivitat, La fundación de Antonio Buero Vallejo. Va fer un recorregut per l’obra i ens va convidar a reflexionar sobre aquest exercici quasi distòpic elaborat per Buero Vallejo, en una época en que la censura encara tenia molt a dir. Finalment, es va obrir un torn de preguntes-respostes sobre detalls de l’obra que va acabar per arrodonir l’exposició. La conferencia va ser retransmesa en streming, per tal de donar l’oportunitat a tots aquells qui no van poder assistir de forma presencial. ( https://youtu.be/y8raMm--5L0 )

Conferència 2:

Nada, de Carmen Laforet, a càrrec de la professora Silvia Rodríguez Pérez

El dijous 7 d’abril de 2022, Silvia Rodríguez Pérez, professora de l’Institut Milà i Fontanals de Vilafranca del Penedès, va impartir una ponència sobre la novel·la Nada, de Carmen Laforet, una de les lectures prescriptives a les proves de Selectivitat d’enguany. Amb aquesta obra Laforet  va guanyar la primera edició del Premi Nadal.

La ponent va dur a terme un clar i enriquidor recorregut per alguns del pilars bàsics de la novel·la: la renovació literària, formal i estilística, que va suposar la seva publicació, destacant la descripció de sensacions i d'allò suggerit; la temàtica, atès que es tracta d’una novel·la escrita per una dona en un context franquista, en la qual es fa palesa la situació de la dona a l’època; el context sociohistòric en què va ser escrita l'obra, que no impedeix, però, el tractament de temes de caire universal.

En finalitzar la xerrada, es va obrir un  torn de paraules que va acabar d’arrodonir d’altres aspectes abordats a la conferència.

Pots veure tota la sessió en el vídeo següent: