Imaginari d'un Islam (in)visible a la península ibèrica, de l’època moderna a l’entorn 2.0

Finalització:

El Departament d'Història de l'Art i Història Social de la Facultat de Lletres de la UdL organitza un Simposi sota el títol:

Objectius:

L'objectiu d’aquest Simposi és analitzar la (re)presentació de l'Islam, dels musulmans i dels pobles i cultures del Magreb en el context de la època moderna a la península ibèrica (en sentit ampli).

A través de l’exposició de diversos estudis de cas, tant en l’art com en la  literatura, ens proposem reflexionar sobre els processos de construcció d’identitat religiosa i l'alteritat a les societats peninsulars.

Aquestes mirades transdisciplinàries pretenen analitzar també el paper dels agents socials i l’eficàcia de les diferents estratègies culturals posades en marxa després de l'expulsió dels moriscos, com ara l'absència de representacions de “moros” (magribins) o musulmans (la damnatio memoriae).

Continguts / Programa:

Dimarts 10 d’abril / 17h a 20h

ConferènciaConstrucción del oriental como espejo del orientalismo en el siglo XIX, a càrrec de José M. Perceval (UAB)

Debat – Modera: Ma. Antònia Argelich (UdL)

ConferènciaMoros sí, moriscos no. Comedia y marginalidad en el primer teatro de Lope de Vega, a càrrec de Lola González (UdL)

ConferènciaRetrats de “La moreneta”.  Identitats d’una Mare de Déu trobada, a càrrec de Sílvia Canalda (UB)

Debat – Modera: Ximo Company (UdL)

Dimecres 11 d’abril / 16’30h a 20h

ConferènciaDe moriscos efímeros, símbólicos y “a la turca”. Nuevas perspectivas en el estudio de la alteridad en la edad moderna, a càrrec de Borja Franco  (UNED)

ConferènciaHaciendo visible lo invisible: la expansión norteafricana y la propaganda regia de las monarquías ibéricas, a càrrec d'Iván Rega Castro (UdL)

Debat – Modera: Ángela Sanz (UdL)

Visionat documentalLa expulsión de los moriscos. Miguel E. López Lorca, 2009, 52’, VO. És un projecte de la Casa Árabe, produït per Sagrera Audiovisual, i coproduït per Televisió de Catalunya, TVE, Aragón Televisión i Canal Historia. Va comptar amb l’assessorament científic de José M. Perceval i amb la col·laboració de Bernard Vincent, Luís F. Bernabé Pons, Ricardo García Cárcel, entre d’altres.

Taula rodona: Aprofitament didàctic del passat pluricultural hispànic (o com entendre el present mitjançant la història). Modera: Maria José Vilalta (UdL)

Resum d'agenda i cartell:

Lloc: Facultat de Lletres, Sala Juntes 3a planta (Espai 3.31)
Dates: 10 i 11 d’abril, 2018

Horari: Dimarts 10 d’abril / 17h a 20h i Dimecres 11 d’abril / 16’30h a 20h

Coordinació: Iván Rega Castro (email de contacte: ivan.rega@hahs.udl.cat)

Inscripció: Fins al 8 d'abril clicant aquest enllaç

Tríptic del Simposi