II Jornada Stat Wars: L'imperi de les dades

II Jornada Stat Wars: L'imperi de les dades

El passat dimecres 20 de novembre s'ha celebrat una altra jornada Stat Wars a Lleida, amb uns resultats molt satisfactoris. Un total de 570 alumnes de 10 centres de secundària de les comarques de Ponent han participat a la segona jornada Stat Wars de la Universitat de Lleida (UdL). L'activitat, organitzada pel professorat de Bioestadística de la Facultat de Medicina de la UdL i l'ICE, ha comptat enguany amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, la Xarxa Nacional de Bioestadística (BIOSTATNET), l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i la Societat Catalana d’Estadística (SoCE).

Activitats lúdiques per aprendre la importància de l’Estadística.

L'Estadística és una disciplina científica molt utilitzada en tots els àmbits del coneixement, però molt poc coneguda i estimada entre els estudiants i la societat en general. D'aquí que es convidi als centres de Secundària i Batxillerat per difondre'n la importància i per ser conscients de la mportància d'aquesta disciplina en la vida quotidina.

Amb la jornada Stat Wars, l'alumnat de quart d'ESO i 1r de Batxillerat ha gaudit d'un espectacle interactiu a l'Auditori del Centre de Cultures, al campus 1 d'octubre, en el que ha pogut descobrir que vivim en un món ple de dades i que l'estadística "és útil per a moltes coses, com ara estudiar el canvi climàtic, combatre malalties, decidir millor, resoldre problemes complexos, i trobar allò que busquem", expliquen els organitzadors.

L'objectiu és que els joves aprenguin jugant i divertint-se. Per això, han participat en diferents concursos, alguns individuals i altres en grup, per resoldre problemes quotidians mitjançant tècniques estadístiques. A la sessió també van prendre part la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat de la UdL, Montse Rué, les professores Montserrat Martínez (IRBLleida-UdL) i Núria Pérez (UPC-SoCE) i els professors Jordi Vilaplana (EPS), Joan Valls (IRBLleida-UAB) i Ivan Benítez (IRBLleida-UdL). La força galàctica de Star Wars es va manifestar de la mà de tres personatges de la Legió 501-Spanish Garrison, en Darth Vader, un soldat de les tropes imperials i un divertit Jawa, que també van manifestar interès per l’Estadística i van col·laborar en el repartiment de premis.

L'activitat té el format de xerrada – concurs i s'hi desenvolupen diferents jocs, en els quals es participa individualment o en grup, per tal de resoldre els problemes quotidians abordables mitjançant tècniques estadístiques. Amb aquestes activitats es pretén crear un clima interactiu amb la participació dels assistents, tot despertant la consciència critica respecte al tractament de dades.

Stat Wars és una idea original de la Universidad Carlos III de Madrid. A banda d'aquesta institució i de la UdL, enguany també hi participen les universitats Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya, Almeria, Castella-la Manxa, Navarra, País Basc, Salamanca i València.

Àlbum de fotografies de la jornada

També pots visitar la pàgina de Stat Wars a Biostatnet, que és una xarxa que promou l'estadística als diferents camps de la recerca i com a font de coneixement.

ALTRES EDICIONS:

Àlbum de fotografies de l'edició 2018