Equip ICE Ciència i Tecnologia a Secundària

1. Coordinació

SOLEDAD MARESMA RIBES - DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT.

ESPECIALITAT FÍSICA I QUÍMICA. INS TORRE VICENS DE LLEIDA.

mmaresma@iestorrevicens.cat TELÈFON MÒBIL: 601091992

ESTHER PINTÓ PAGÈS - DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT

ESPECIALITAT TECNOLOGIA I COORDINADORA DEL SEMINARI CTM (CIÈNCIA, TECNOLOGIA I MATEMÀTICA) DE LLEIDA

INS TORRE VICENS DE LLEIDA.

epinto@xtec.cat TELÈFON MÒBIL 639520088

2. Descripció

El projecte de l’Equip ICE de “Didàctica de les Ciències i la Tecnologia” tindrà dues línies de treball, definides ambdues des d’un enfocament didàctic i dins del marc del Projecte d’Innovació Educativa STEM. Una d’elles tractarà de definir aquelles activitats de dinamització i actualització cientificotecnològica que permetran millorar la tasca docent des d’un enfocament competencial i transversal. I l’altra línia de treball estarà basada en l’enfocament i aplicació de la metodologia de treball per projectes, concretament amb la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Problemes i/o Projectes). Aquesta línia metodològica, després de la formació necessària, s’implementarà en un Projecte Global i transversal, el del “Llançament d’un Globus sonda”.

Els nivells educatius on es vol incidir és a l’Educació Secundària i, més concretament, a l’ESO dins l’àmbit Cientificotecnològic.

La manera d’incidir a les nostres aules és de forma directa, aplicant tot allò que aprenguem a les nostres classes del dia a dia amb la finalitat de despertar la curiositat i l’interès científic dels nostres alumnes. En definitiva, l’objectiu serà fer transferència i innovació a les nostres aules de Secundària.

L'experiència obtinguda a partir del treball i formació d'aquest equip ICE tindrà una difusió concreta a partir dels Canals digitals de la UdL (Web i Repositori digital) i d’altres mitjans de comunicació.

3. Activitats

• 17 de gener: Assessorament Kike Herrero en el marc del Projecte Globus Sonda. Aquesta es pagarà des del CRP.
  • 25 de gener. Xerrada i taller de Nanotecnologia.
  • 22 de febrer. Eficiència energètica en el camp de l'edificació. Data provisional. L'he estic acabant de concretar.
  • 24 de febrer. Sortida al mMNATEC és a càrrec de l'Equip ICE i es realitzaran les següents activitats: tres tallers sobre l'energia, taller d'Experiments Mentora-Alsina per a professors i la visita teatralitzada a la fàbrica tèxtil.
  • 1 i 8 de març. Com implementar el Projecte Hort urbà a escoles i institut?
  • 8 de març. Preparació Jornada CTM
  • 29 de març: Realització de dos tallers. Com fer sabó cassola? i Les possibilitats de la Química. La Química de les Joguines.
  • 5 d'abril. Segona sessió assessorament Globus Sonda a càrrec de Kike Herrero.
  • 12 d'abril. Organització de la Jornada CTM
  • 14 d'abril - Sortida astronòmica-geològica al Montsec: Kike Herrero i Joan Escuer
  • 19 d'abril. Jornada CTM i llançament del Globus Sonda
  • 2 i 10 de maig: Preparació de tallers per al Mercatec i Ciència al Carrer. Entre ells, el projecte del Globus Sonda.
  • Dimarts de febrer: Projecte 7de mates a càrrec de Montse Alsina. Data a concretar
  • Dimarts de febrer. Presentació de diversos projectes de matemàtiques. Aquesta es realitzarà a l'IEI i falta concretar-ne la data.
  • Dijous, 19 d'abril. En aquesta data està prevista el llançament del Globus Sonda a l'INS Torrevicens.