Equip ICE ALMIA - Educativa (Energies renovables)

Coordinació

Nom: Aleix Olondriz Valverde
Professor associat al Departament de Ciències de l’Educació de la UdL.
Correu electrònic: aleix.olondriz@udl.cat

Nom: Anabel Ramos Pla
Professora lectora al Departament de Ciències de l’Educació de la UdL.
Correu electrònic: anabel.ramos@udl.cat

Descripció

L'equip neix en el marc del desenvolupament del projecte ALMIAENERGY. Projecte que es tradueix en un conveni entre l'ajuntament d'Almatret i la UdL mitjançant els equips de recerca GREA i EDO-UdL. ALMIA representa un pas endavant en la Investigació, Desenvolupament i Aplicació de noves tècniques energètiques que ens portin a un Consum Zero de recursos finits poc respectables amb el medi ambient, amb l'objectiu de revalorar el patrimoni d'Almatret i esdevenir un referent en relació a l'ús d'energies renovables i es cerca convertir Almatret en el primer municipi de l'Estat en ser sostenible energèticament.

El grup ALMIA-EDUCATIVA és el responsable de la part educativa del projecte. Està format per professorat i mestres experts en temes de ciències i d'energies sostenibles en particular. Juntament amb tècnics de l'ajuntament d'Almatret, aquest equip treballa en el disseny d'activitats didàctiques per Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed. Secundària, Universitaris i públic en general, que ajudaran a la conscienciació envers temes energètics i la sostenibilitat del territori.

Els objectius específics de l'equip són:

• Desenvolupar propostes formatives en el marc del centre d'interpretació de l'energia d'Almatret destinades a alumnes no universitaris, universitaris i públic en general.
  • Treballar per generar propostes de recerca en el marc del projecte ALMIA entre diferents àmbits educatius (Treballs de recerca de batxiller, TFG, TFM, etc.)
  • Generar material didàctic que ajudin a explicar la producció i ús sostenible d'energia.
  • Donar suport didàctic-pedagògic al desenvolupament museístic de projecte ALMIA.
  • Dissenyar propostes i incentius per donar a conèixer el projecte ALMIA-EDUCATIVA: premi ALMA.

La pàgina on es recull la informació del projecte és a: http://almiaenergy.com/

Vídeo promocional Almia-educativa: https://www.youtube.com/watch?v=JQYk7L3zXL4

Curs 2021-22

Conferència: "La transició energètica del segle XXI (T21)", a càrrec de Ramon Sans (23-11-2021)
Davant de l'emergència climàtica, cada cop creix més la preocupació i urgència per trobar un nou model energètic que representi una alternativa a la creixent demanda de l'energia. Les fonts d'energia procedents dels derivats del carbó, ja no poden donar resposta a les necessitats actuals. Cal un canvi de paradigma en la futura gestió de les energies. (Vídeo de la xerrada).

• Jornades Almia (INS Ermengol IV de Bellcaire d’Urgell, INS Gili Gaia, INS Granadella, INS Guindàvols, INS Josep Lladonosa, INS Serós, INS Torre Vicens i INS Torrefarrera)

.

• III Premi Almia.

• Tallers de l'equip amb la formació de l’Anicet Cosialls (INS Guindàvols i membre de l’equip ICE).

• Participació a Ciència al carrer.

• Participació a la Nit de la Recerca.

Curs 2020-21

III edició dels premis ALMIA-EDUCATIVA.

• Jornades Almia (pilotatge):
    • Jornada professors.
    • Jornada INS Serós.
    • Jornada INS Joan Solà.
    • Jornada amb la gent del poble.
  • Conferències (banners promocional i fotos).

• Distinció Jaume Vicens Vives, modalitat col·lectiva “ALMIA: Model de formació en comunicació científica en el Grau en Enginyeria i de l’Energia i Sostenibilitat. Construint ponts entre la ciència i la societat”. El projecte Almia va tenir ressort a nivell català per la part de formació dels monitors de les jornades en comunicació científica, i aquesta, es va dissenyar com assignatura. Aquesta proposta innovadora va obtenir la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària (modalitat col·lectiva) del 2020. Durant el urs 202-21 es va desenvolupar la matèria transversal sobre la comunicació científica i es va comptar amb professorat expert en aquestes qüestions: Luisa F. Cabeza, Eduard Gregori, Álvaro de Gracia, Gabriel Zsembinszki, Isabel del Arco, Anabel Ramos, Cristina Junyent, Maria del Olmo i Cristina Morales (aquestes tres últimes, juntament amb la Luisa F. Cabeza, van realitzar les conferències esmentades en l’apartat anterior).

Curs 2019-2020

• Elaboració del cartells dels premis Almia (tot i que no es van fer per la pandèmia).

Curs 2018-19

Jornada Itineraris de Natura 2019

• Jornades Almia: Es va realitzar una sortida a Almatret (4/5/2019) amb professorat de primària i secundària, per tal de donar a conèixer el projecte i el seu desplegament a Almatret.
  • II Premi Almia: Al gener del 2019 es va fer pública la II convocatòria dels premis Almia. L’entrega de premis es va fer el 9/6/2019 a Almatret. Van presidir l’acte les autoritats de l’ajuntament d’Almatret i la coordinadora de l’equip ICE Almia-educativa.
  • Participació a Ciència al carrer

Curs 2017-18

• I Premi Almia.
  • Participació a Ciència al carrer.
   Darrera modificació: