Jornada Entreteixint experiències

 Descarregar Pdf

 

 

L'ICE de la UdL i el MIE de Lleida organitzen la Jornada "Entreteixint experiències - Els reptes d'una docència confinada" amb l'objectiu de compartir experiències viscudes entre iguals, enriquir-nos junts i inspirar-nos de cara al nou curs.

En aquest darrer trimestre molt complicat a tots els nivells, hem hagut d'aprendre ràpid i hem vist i viscut l'escola i l'educació d'una manera diferent. Ara tenim una experiència valuosa que val la pena compartir i no la podem desaprofitar. Per això ens trobem en aquesta jornada que se celebra els dies 2 i 3 de juliol de 2020, de forma telemàtica. 

Més informació.

Un nou repte al nostre camí

Us presentarem un recull de les experiències viscudes amb l'acompanyament que hem realitzat amb els nostres infants i famílies, aprofitant aquest nou repte que se'ns ha presentat de forma sobtada i que ens ha capgirat la nostra manera i idea d'escola. 

  • Ponents: Cristina Flix i Yolanda Trullols (Llar infants El Carrilet, Albatàrrec).
  • Materials de l'experiència. 

Sant Jordi confinat

Vull compartir amb vosaltres com ha viscut el confinament la Llar d'Infants El Niu, de Tàrrega: com ho hem viscut, com ens hem sentit i com ens hem mantingut en contacte amb les famílies. A través de grups de Whatsapa hem mantingut en contacte amb les famílies. També aportar una experiència amb 3 petites activitats que vam enviar a les famílies.

  • Ponent: Marta Solé (Llar d'Infants El Niu, Tàrrega).
  • Materials de l'experiència. 

L'orquestra vegetal

Proposta d’audició, qualitats del so, construcció d’instruments amb verdures i hortalisses, i tertúlia dialògica.

  • Ponent: Anna Pachón (Llar Ciutat Jardí, Lleida).
  • Materials de l'experiència. 

Proposta creativa

El repte va ser crear moments de dansa, ball i rua, relacionats amb la Festa Major.

  • Ponent: Gerard Calderó (Escola Sant Jordi, Lleida).
  • Materials de l'experiència. 

Més enllà de l’habitació

Durant el confinament, l'equip de Cicle Mitjà (Primària) va optar per crear un correu gmail amb el qual comunicar-nos amb les famílies per enviar i rebre tasques de l'alumnat, així com fer-ne un retorn personalitzat. Cada 15 dies es proposava un tema relacionat amb un quadre. A partir d'aquest, es proposaven diferents tasques, algunes amb retorn, d'altres optatives. Paral·lelament, durant el trimestre, s'ha anat implementant el Moodle com a espai de treball i també la presentació de tasques a través de Genially.

  • Ponents: Elisabeth Martínez, Anna Díaz i Elena Fo (Escola Alba, Corbins).
  • Materials de l'experiència. 

Altra informació. Altra informació.

Com fer història... i saber-ho

Explicarem el repte de crear un espai de treball i trobada telemàtic del no-res. 

 

Més a prop que mai: una experiència d'equip transformadora!

Quin equip volem? Com l’estem cuidant? Quina ha estat l’experiència d’equip durant el confinament? Quines són les fortaleses i debilitats dels nostres equips? Podem afirmar que el nostre treball d’equip durant aquests mesos ha estat una experiència transformadora?
Amb el tancament de les escoles tot el sector educatiu ha hagut d’adaptar-se a un escenari insòlit que ningú havia previst i per al que no estàvem preparats. Els equips que gaudien d’una bona salut professional i personal, han pogut fer front d’una manera molt més eficaç i menys traumàtica a tots els canvis que la pandèmia ens ha provocat. Resulta obvi que estem entrant en un món que es dirigeix vers transformacions sense precedents i radicalment incertes. Aquests canvis afectaran a la manera d’educar, un nou paradigma de l’educació on l’objectiu final haurà de ser fomentar la fortalesa interior i l’equilibri emocional, les experiències vitals, la creativitat, la cooperació i el treball en equip.
Cal que els diversos equips que treballem als centres educatius i arreu, conreïn uns hàbits saludables per tal d’estar preparats pels nous temps i que sàpiguin afrontar-se a un futur incert i molt canviant. Els líders han de ser persones amb capacitat d’anàlisi, autocontrol i visió positiva, empatia cap als membres del seu equip, que apostin per la innovació, l’adaptació creativa a les noves realitats i la intel·ligència emocional com a tret d’identitat.

  • Ponent: Antonieta Aldabó (Col. St Jaume-Les Heures, Lleida).
  • Materials de l'experiència. 

 

 

Confinament Virtual a l'Escola Mossèn Albert Vives

De ben segur, aquests mesos de confinament han estat difícils per a tots: docents, famílies i alumnes. En aquesta presentació parlarem dels canals de comunicació que hem emprat i les eines d’aprenentatge que hem utilitzat durant aquest període de confinament, tot fent una valoració i reflexió de com ho han viscut tots els agents implicats.
Aquesta reflexió ha fet que, a nivell docent, veiem unes millores que portarem a terme al setembre, millorant el canal de comunicació amb les famílies i ampliant les eines d’aprenentatge que utilitzaran els alumnes. Tot això sense oblidar-nos de la formació al professorat, eix bàsic per a tirar endavant un projecte virtual.

  • Ponent: Mireia Alba (Escola Albert Vives, La Seu d’Urgell)
  • Materials de l'experiència. 

Altra informació.

 

Temps de confi(n)ament

L’acompanyament a les famílies i als infants durant el confinament.

  • Ponents: Anna García i Susana Brieba (Escola Mare de Déu de la Mercè – Sant Ramon).
  • Materials de l'experiència. 

 

Ballem? Coreografia col·lectiva

El repte va ser crear un o diversos punts de dansa amb una melodia prefixada i amb una durada aconsellada per acabar confegint una coreografia, fruit del treball col·lectiu de l'alumnat o la família. Una activitat contextualitzada als volts del 29 d'abril (Dia Internacional de la Dansa) i que ha unit a tota la comunitat educativa.

  • Ponent: Gerard Calderó (Escola Sant Jordi).
  • Materials de l'experiència. 

Altra informació.

Reptes confinats, oportunitats per al canvi!

La situació de confinament creada arran de la crisi sanitària pel Covid 19 ens ha fet reorganitzar el nostre treball com a ZER, posar-nos les piles a nivell tecnològic i buscar vies per poder comunicar-nos amb les nostres famílies i alumnes. Això ha generat un nou espai d’aprenentatge, ha fet sorgir noves inquietuds i nous reptes educatius, que hem afrontat amb celeritat i que caldrà repensar en un futur immediat.

  • Ponents: Yolanda Hernández i Raquel Baró (ZER L’Oliver, de Maials).
  • Materials de l'experiència. 

Altra informació.

Els racons de casa meva en una maqueta

En confinament hem proposat a Catalunya Ràdio la construcció d'una estructura de 4 racons amb la representació mitjançant el dibuix dels diferents espais de casa dels nens i nenes. Durant el procés prenen consciència del lloc on viuen i dels espais assignats a cada funció. A partir d'aquest producte final, la maqueta, expressen com es troben en aquests espais, la relació amb la seva família, en quins espais es diverteixen i els rols de la família. També hi ha una part creativa de disseny d'un racó especial.

  • Ponents: Lourdes Arbós i Pau Sánchez (Escola Camps Elisis).
  • Materials de l'experiència. 

Altra informació.

Gestió del treball cooperatiu i els treballs globalitzats en confinament a través de mentories

Presencialment treballem fent projectes globalitzadors a la secundària amb formats diferents entre 1r i 2n cicle, però ha estat un repte el fet de fer treball cooperatiu dins d'aquests projectes sense caure en la solitud. En aquest producte final, la maqueta, expressen com es troben en aquests espais, la relació amb la seva família, en quins espais es diverteixen i els rols de la família. També hi ha una part creativa de disseny d'un racó especial.

  • Ponent: Sandra Entrena (Escola Virolai, Barcelona).
  • Materials de l'experiència. 

#fentcicletotaniràbe. Reptes confinats

Recull de propostes contextualitzades o reptes que propicien i reclamen l'elaboració d'un producte visual col.lectiu, com: Escrits sobre els herois i heroïnes en temps d'alerta sanitària, Escritos viajeros, Endevinalles per als padrins de les residències del barri o Acudits per la Festa de retrobament. Aquests es converteix en una evidència motivadora i amb sentit per a les families, els infants i les mestres. 

Tot i que les tecnologies formen part de la nostra vida a l’aula, aquest és un camp tan ampli i “inabastable”, que de vegades necessites una empenta, un motiu, una raó per “posar-te les piles”, sortir del teu estat de confort i anar una mica més enllà.

  • Ponent: Mestres de Cicle Mitjà (Escola Països Catalans, Lleida).
  • Materials de l'experiència.

Altra informació.

 

Donem-li un xic de color a la vida

La finalitat d’aquest projecte consisteix en obtenir colorants a partir de productes naturals, com poden ser: les peles de les cebes, les clasques de nous, la col llombarda, el safrà, la remolatxa, el cafè, etc. I posteriorment, cercar el millor mètode per tenyir fibres tèxtils, (cotó, llana, nylon, seda...) emprant aquests colorants.

 

Altra informació

Investigació en el laboratori des de casa: Energia, piles i electròlisi

A partir dels vídeos realitzats per les pròpies docents, els alumnes han après i han investigat les reaccions des del punt de vista de l'energia que alliberen o de l'energia que necessiten perquè es produeixin. Els alumnes han visionat els vídeos i després han realitzat el seu informe de pràctiques pautat a través d'un guió. Aquest informe s'ha adaptat a diferents nivells d'aprenentatge, preguntes que es poden contestar a través de la visualització del vídeo i altres qüestions que permeten fer una recerca per internet: Qui va construir la primera pila? Com es connecten piles en sèrie? Quins metalls s'obtenen per electròlisi? Què és la quimioluminiscència? Es tracta d'aprendre a partir d'experiències al laboratori.

  • Ponents: Sònia Pérez i Ana de la Torre (INS de l’Arboç).
  • Materials de l'experiència.

Altra informació.

Creativitat en ciència, en temps de confinament

L’activitat té com objectiu principal conscienciar a l’alumnat de la importància que té la propietat intel·lectual en tots els àmbits, tant artístics com científics. S’emmarca dins de la matèria de Ciències per al Món Contemporani de Batxillerat, concretament al bloc de contingut curricular de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Es treballa amb els objectius específics següents deconèixer els diferents tipus de llicències de drets d’autor, conèixer com donar crèdit a l’autor d’una imatge/obra i millorar les competències digitals per a adaptar obres existents.
El producte final demanat a l’alumnat és el disseny d’una samarreta que podran vendre pel viatge final de curs. Han d’escollir una imatge d’una obra o pintura, identificar la seva llicència d’ús, fer una modificació creativa per poder estampar la seva samarreta i finalment protegir la seva obra mitjançant les llicències de Creative Commons.
Es treballen les competències personals i socials, i les competències digitals. Com a activitat creativa que és, per l’alumnat ha suposat una finestra a la relaxació i la desconnexió dins de tota la càrrega acadèmica que han tingut durant el temps de confinament.

  • Ponent: Mónica Elía (INS Joan Oró, Lleida).
  • Materials de l'experiència.

En confinament: Institut obert d'Alpicat

En temps de confinament hem continuat amb la nostra oferta educativa trencant l'estructura organitzativa per matèries i proposant reptes setmanals més o menys interdisciplinars a triar per l'alumnat, proposant altres activitats voluntàries a través de l'espai "Anima't a..." i l'acompanyament emocional a través de l'espai "Afluixa't en confinament", tot possible gràcies a la implicació i al treball cooperatiu del professorat del centre.

  • Ponents: Sara Cabello i Anna Delgado (INS Alpicat).
  • Materials de l'experiència.

Altra informació.

Tots hem après

L'Institut Maria Rúbies, com tots els centres escolars, ens hem hagut d'adaptar a la nova realitat social i educativa que ens ha portat la situació de confinament que hem viscut. Durant aquest període hem passat, personalment i com a organització, per totes les fases més habituals en aquestes circumstàncies (desconcert, por, esperança, resiliència...), en les quals hem après moltes coses sobre la nostra pròpia manera de ser i la nostra capacitat d'organitzar-nos, per tal de preservar l'atenció educativa i vetllar pel benestar de tot el nostre alumnat.

Aquest darrer aspecte, el de l'acompanyament i l'atenció de les persones, ha estat el nostre principal objectiu. És per aquest motiu que moltes de les nostres iniciatives organitzatives han estat plantejades per trobar les millors eines per acompanyar el nostre alumnat emocionalment i personalment, tot implicant-los activament en el seu propi benestar i promovent el seu compromís amb el servei comunitari. De les experiències i aprenentatges generats sorgeixen noves oportunitats de creixement que cal compartir i preservar.

  • Ponents: Alba Escolar, Amèrica Roure i Claudi Vidal (INS Maria Rúbies, Lleida).
  • Materials de l'experiència.

Els plàstics, tot un món

Abordatge del tema dels plàstics des de diferents aspectes: com a material, la seva incidència en la contaminació, el seu reciclatge, la seva reutilització donant una segona oportunitat als plàstics duent a terme diferents reptes que ha acabat en diferents productes: vídeos, instruments musicals, malabars, infografies, obres d'art, presentacions,...

  • Ponents: Marta Borrell, Natàlia Tierz i Laura Felip (INS Josep Vallverdú, Les Borges Blanques).
  • Materials de l'experiència

Altra informació.

e-twinning: Hands of the World: Can you see what we say?

Hem continuat el projecte etwinning HOTW amb escoles, instituts i universitats de tot el món, readaptant-lo. Fent reptes que hem compartit en pàgines web, vídeos, blog o ppt, utilitzant llenguatge símbols i la llengua materna de cada escola participant : trobades amb alumnes de la universitat de Dundee, Escòcia, per explicar algun dels reptes als alumnes, trobades amb altres escoles per grabació de versos de la cançó. Producte final: grabació en reunió online de la cançó final A Million Dreams amb el llenguatge de símbols Makaton i jugar al joc "Can you see what I say?".

  • Ponent: Ester Estrada (INS Ponts).
  • Materials de l'experiència

FP 4.0: La flexibilitat ens genera noves oportunitats

Davant la suspensió de les pràctiques en empresa de l'alumnat per la Covid-19, es va plantejar la creació d'un Projecte Integrat. Amb el suport d'eines digitals, l'alumnat ha tingut l'oportunitat fer un gir de 360º tan a nivell de hard skills com de soft skills. El resultat final ha estat una aproximació a les tendències post Covid-19 aplicades a la realitat dins del seu sector i l'adquisició de les habilitats necessàries per desenvolupar-lo.

  • Ponents: Jordi Ruiz i Gemma Claverol (INS Escola del Treball, Lleida).
  • Materials de l'experiència

Altra informació.

Confinament en 3Ds

Experiència prèvia al confinament, en l'etapa de confinament i en el postconfinament: nous models de classes, tutories, etc.

  • Ponents: Josefina Minguell i Merche Chacon (INS Ronda, Lleida).
  • Materials de l'experiència.

Confinament en directe

Breu exposició de com hem viscut el període de confinament destacant la transformació sorgida a partir de la necessitat i fins i tot en alguna ocasió fruit de l'espontaneïtat, no només del professorat, sinó també a partir de propostes de l'alumnat.
Destaquem alguns dels ingredients gràcies als quals ha estat possible: vocació i entusiasme, acompanyament, col·laboració i sobretot empatia. De tots els reptes, n'escollim un: "El tast". Si això ha estat possible...res considerem impossible.
Fem autoanàlisi i reflexionem: què hem fet i après? Què podíem haver fet? Què farem a partir d'ara?

  • Ponents: Carme Giménez i Divina Salvadó (INS d'Hoteleria i Turisme de Lleida).
  • Materials de l'experiència.

Experiències FOL en confinament

Donar a conèixer les diferents experiències d'ensenyament - aprenentatge del Mòdul de FOL en confinament.

  • Ponent: Maria Carme Serrano, Rosa Villaró i Equip ICE de FOL de la Universitat de Lleida.
  • Materials de l'experiència.

Conducció virtual de Senderisme

Explicarem 3 propostes: una conducció virtual de Senderisme/BTT i 2 tasques, una per poder pujar nota també en el credit de Senderisme/BTT, i l'altra en el crèdit de conducció fluvial.

  • Ponent: Marc Villacampa Jou (INS d'Aran, Viella).
  • Materials de l'experiència.

Altra informació. Altra informació.

L'escola postconfinament. Una millor Escola.

El retorn a l’escola ens presenta dilemes, compromisos, que hem de saber resoldre sabent que ens trobarem davant de situacions noves, imprevistes i en alguns casos imprevisibles. Això comporta sempre aplicar la imaginació i dotar-se d’eines noves, algunes d’elles poden acabar sent innovadores, per resoldre aquests compromisos... Llegeix aquí el text complet, amb les idees més destacables de la ponència.

  • Ponent: Coral Regí (directora de l'Escola Virolai de Barcelona).
  • Materials de l'experiència.

 

#Imaginari SET20INF

  • Ponent: Cristina González (cap d'estudis de l'IE Daniel Mangrané, Tortosa).
  • Materials de l'experiència.

 

 

Escola Octavio Paz: una mirada postpandèmia

  • Ponent: Xavier López (director de l'Esc Octavio Paz, Barcelona).

#Imaginari SET20ESO

  • Ponent: Alberto Esteban (cap d'estudis d'ESO de l'IE Daniel Mangrané, Tortosa).
  • Materials de l'experiència.

 

   Darrera modificació: